De cliënt is zelfredzaam door structuur
De groep kwetsbare ouderen onder de cliëntenpopulatie die problemen hebben met het behouden van dagstructuur hebben het extra zwaar in deze corona periode omdat er minder contact is met de zorg en familie. Deze groep ouderen is meer op zichzelf aangewezen terwijl er pre-corona al beperkt zelfredzaamheidsniveau was bij deze groep ouderen. Extra knelpunt hierbij is dat wij als zorgorganisatie minder over de vloer komen door corona. In een tijd dat de cliënt extra steun kan gebruiken (door persoonlijke omstandigheden in combinatie met de Corona crisis) is die tijd verminderd beschikbaar. Dit vergroot tevens de druk op de mantelzorg (indien aanwezig). Wij willen deze groep mensen extra ondersteuning bieden door ze te begeleiden/attenderen op bepaalde activiteiten middels de Nedap Luna. Dit is een digitale dagkalender welke deze groep mensen weer grip op de dag geeft. Het is een e-reader scherm welke informatie ophaalt uit het elektronisch cliëntendossier (ECD) genaamd ‘Ons’ dat wij gebruiken en het cliëntenportaal (Caren) wat al gebruikt wordt onder onze cliëntenpopulatie en betrokken mantelzorgers. Dit betekent dat wij noch de familie een nieuw systeem hoeven te leren kennen om de waarde van Luna te ervaren. De afspraken die wij in de planning of agenda maken in het ECD neemt Luna over uit de Caren agenda. Implementeren van Luna is daarom ook geen technische uitdaging. Implementatie ligt meer bij selecteren van de juiste cliënt en de juiste uitleg geven aan die cliënt en betrokken mantelzorgers. Wij willen medewerkers omdopen tot ‘Luna coaches’ om dit te bewerkstelligen bij 4-5 % van onze cliëntenpopulatie. Luna kan zorgmomenten (deels) van personeel overnemen wat personeel normaliter met de handen op de rug uitvoert zoals het omkleden, opstaan/naar bed gaan, eten bereiden, etenstijd, vochtinname, beweging, medicatie inname of het omdoen van zwachtels. Verder zorgt de inzet van Luna ook voor minder telefoontjes naar de zorgorganisatie vanuit de cliënt omdat ze weten hoe laat de zorg komt en wat ze die dag gaan doen. Indien Luna zorgmomenten kan verkorten of zelfs verminderen voor personeel is er een duurzame financieringsroute mogelijk via de zorgverzekeraar onder de prestatiecode ‘thuiszorgtechnologie’. Wij willen gedurende het 9 maanden durende projectonderzoek of er een doelmatigheidswinst te behalen valt met de inzet van Nedap Luna en dit onderzoek voorleggen aan onze zorgverzekeraar. De resultaten kan Nedap (leverancier Nedap Luna) bundelen met die van andere zorgorganisaties zodat er uiteindelijk een gewenst betrouwbaarheidsniveau bereikt kan worden.