Bel MEE met beeldschermbellen
We willen beeldbellen mogelijk maken voor onze kwetsbare cliënten. Onze doelgroep betreft mensen met een beperking, zoals LVB (licht verstandelijke beperking), ASS (autisme spectrum stoornissen), chronische ziekten die thuiswonend zijn. Juist bij deze kwetsbare inwoners is het nu noodzakelijk dat onze gespecialiseerde consulenten contact blijven houden. Sinds de start van de Covid-19 crisis bereiken we de helft (50%) van onze cliënten nu reeds via beeldbellen via Microsoft Teams. We willen door de implementatie van technologie, trainingen en het inrichten en borging binnen het werkproces 80% van onze cliënten bereiken. Beeldbellen vormt een aanvulling op onze dienstverlening, maar zal deze niet vervangen wanneer er crisissituaties ontstaan. Door beeldbellen is het mogelijk een waakvlam functie uit te blijven voeren. Juist in deze Covid-19 crisis is contact van groot belang. Het vergroten van problematiek kan hierdoor voorkomen worden. Onze medewerkers blijven hierdoor in staat om crisissituaties te voorkomen en extra ondersteuning te blijven bieden. De implementatie van beeldbellen is door de Covid-19 crisis in een stroomversnelling gekomen. Het knelpunt wat er ervaren is dat beeldbellen voor onze doelgroep (mensen met een beperking) soms als bijzonder ingewikkeld wordt ervaren. Met de juiste ondersteuning kunnen ook zij gebruik maken van beeldbellen en de mogelijkheden om digitaal contact te onderhouden met professionals alsmede met hun netwerk. Naast de tijdelijke vervanging van huisbezoeken in verband met de Covid-19 crisis biedt beeldbellen ook mogelijkheden voor cliënten waar we via huisbezoeken niet mee in contact komen. Sommige cliënten ervaren huisbezoeken als een inbreuk op de privacy. Beeldbellen is dan een zeer goed alternatief om toch in contact te komen met cliënten die wél ondersteuning behoeven, maar de drempel voor een huisbezoek te hoog vinden.