Digitale huisartsenzorg
We willen een toekomstbestendige en moderne praktijk worden die kan werken met de technische digitale mogelijkheden van de 21ste eeuw. Naast de reguliere zorg zien we het aanbieden van andere manieren van zorg zoals beeldbellen, EHealth, zorg op afstand voor chronische patiënten als een manier om de zorg op een gelijkwaardige manier aan te bieden. De huidige knelpunten zit in het digitale vaardigheden van het personeel. Basale kennis van beeldbellen, EHealth, computers en ICT in het algemeen ontbeert. Daarnaast zijn er gebreken in de infrastructuur en netwerk om een goed werkend digitale omgeving te realiseren. De meeste computers zijn verouderd of worden niet meer gebruikt i.v.m. niet meer in staat zijn om nieuwe software te draaien. We willen digitale zorg leveren en zorg op afstand in de vorm van teledermatologie, telecardiologie, telemonitoring en telebegeleiding van ketenzorg met applicaties die vanuit thuissituatie mogelijk is. Kwetsbare patiënten hoeven dan niet altijd meer naar de praktijk te komen en toch zorg ontvangen. We willen de patiënten mogelijkheid geven om met ons te bellen, mailen en beeldbellen. We willen zelfmanagement bevorderen. We zien dat (kwetsbare) patiënten in de Corona crisis toch voorzichtig zijn geworden in het bezoeken van de huisarts of bezoeken van het ziekenhuis. We zien terughoudendheid bij patiënten die zorg nodig hebben en later komen dan ze eigenlijk willen. We willen juist deze mensen de mogelijkheid geven om via moderne technieken hun vragen en problemen bij ons neer te leggen. Een groot aantal mensen met diabetes hebben we in de eerste golf niet goed kunnen begeleiden zoals we wilden. Dit willen we zeker verbeteren. We waren al bezig een inhaalslag te maken naar digitale zorg. Corona crisis heeft de nood versterkt. Digitale huisartsenzorg is nog steeds beter dan geen zorg. Door een proces in te gaan van digitalisering, scholing van het personeel, het maken van protocollen en werkinstructies en het jaarlijks evalueren willen we de kwaliteit van de zorg verbeteren en borgen. De verwachting is dat 10-20 procent van de dagelijks zorg ook digitaal kan worden gedaan. Voor chronische zorg, zou dit zelf een kwart van de mensen betreffen (COPD, astma, ouderenzorg, diabeteszorg, hart en vaten).