HAPK E-Health project
Dit project wordt gerealiseerd door Quin Dokters Amsterdam. Het betreft de inzet van telemonitoring en beeldbellen (E-Health) via leverancier Caresharing en implementatie door Pro Warehouse bij 4.500 patiënten met lichamelijke chronisch ziekte en ruim 5.000 patiënten met psychische klachten die onder behandeling zijn bij Quin Dokters Amsterdam. Op dit moment zorgt Covid-19 voor een zorgelijke situatie als het gaat om de continuïteit van de zorg van bovengenoemde groepen. Hierdoor komt de kwaliteit van zorg in het geding. Met de inzet van beeldschermzorg kunnen we deze kwetsbare doelgroepen de juiste zorgverlening te bieden. Via beeldschermzorg kunnen wij controles en zorg op afstand continueren. Om dit uit te kunnen voeren zullen wij apparatuur en software (o.a. bloeddrukmeter en iPad) aanschaffen en uitlenen aan deze extramurale cliënten en onze zorgverleners. Wij zijn ervan overtuigd dat het hierboven beschreven bijdraagt aan de continuïteit van onze zorg en aan de extra behoefte aan zorg en ondersteuning ten tijde van Covid-19, om de volgende redenen: • De patiënten kunnen op afstand (thuis) monitoring en begeleiding krijgen middels beeldbellen en indien nodig kan de behandeling worden aangepast. • De bloeddruk en het gewicht worden thuis gemeten. Deze gegevens worden via een app inzichtelijk voor de zorgmedewerkers en daardoor kunnen de werkzaamheden van zorgmedewerkers via beeldcommunicatie plaatsvinden. • Patiënten met chronisch klachten hoeven niet naar de praktijk te komen. Dit scheelt reistijd en risico aan blootstelling met het Covid-19 virus. • Mantelzorgers kunnen maximaal ondersteund worden in hun taak als mantelzorger. • Patiënten kunnen sociaal ondersteund worden ter voorkoming van een sociaal isolement. • Triage op afstand wordt mogelijk voor planbare en on-planbare zorgmomenten. • Contactmomenten, en dus blootstelling aan het virus en risico op besmetting, voor kwetsbare groep en zorgmedewerkers nemen af. In dit project wordt eerst een selectieproces voor de keuze van technologie uitgevoerd. Daarna volgt de voorbereiding en contractfase, waarin afspraken en contracten ten behoeve van AVG, de Service Level Agreement (SLA) en de wijze van distributie van de devices afgesproken worden met de leverancier. In de volgende fase wordt een projectplan uitgewerkt en wordt ook de communicatie naar cliënten en eigen medewerkers in gang gezet. Daarna zal Dany Jabbour (huisarts) een helder protocol voor de medewerkers en patiënten opstellen, waarbij de patiënt en de medewerkers ordentelijk opgeleid zullen worden. De leverancier Caresharing en de implementatie-partij Pro Warehouse zijn verantwoordelijk voor het juist en veilig uitvoeren van de technische implementatie, inclusief een veilige distributie van de geïnstalleerde devices naar de patiënten. Zij zullen vervolgens nauw toezien dat het uitgedachte distributie- en implementatieplan juist en conform afspraak wordt uitgevoerd. In de laatste fase zal het traject geëvalueerd worden.