Telebegeleiding Friesland
E-Health implementeren bij mensen met psychische kwetsbaarheid. Tekst Advies & Support wil duurzame implementatie van zorgaanbod op afstand binnen eigen cliënten kring en klanten binnen eigen netwerk organiseren, daarbij ook meegenomen de klanten die volgens het ‘housing first’ principe bij ons binnen komen. Zij organiseren op meerdere vlakken digitale ondersteuning, maar willen graag per doelgroep de juiste digitale zorg kunnen bieden. De cliëntgroep bestaat vooral uit mensen die vanuit dakloosheid, verslavingsproblematiek en psychiatrische dan wel psychische problematiek bij aangemeld is. Zij vormen een zeer kwetsbare doelgroep die in de door Corona ontstane crisis (nog) moeilijker bereikt worden. In de afgelopen periode heeft aanvrager te maken gehad met een stijging van pogingen tot suïcide en terugval. Voor een deel vallen deze incidenten terug te voeren op ontstaan isolement na de intelligente lockdown. Aanvrager wil graag met nog meer daadkracht het bereik van en de ondersteuning aan deze kwetsbare groep versterken. Daarnaast richten zij zich op het oplossen van problemen die ontstaan door de huidige situatie met de maatregelen in het kader van Corona waardoor cliënten soms moeilijk te bereiken zijn. De organisatie heeft speciale aandacht voor laaggeletterden en wil programma’s en begeleiding bieden die op deze doelgroep afgestemd is. Als gevolg daarvan zien ze dat de gezondheid van deze vaak zeer kwetsbare cliënten sterk afneemt. Daarom willen ze graag een E-Health module en monitoring aanbieden waarbij gebruik gemaakt wordt van de kennis en expertise van stichting GILL: Stichting Gill biedt een E-Health oplossing die concreet met cliënten en hulpverleners laat werken aan geestelijke en lichamelijke gezondheid, op de binnen de huidige omstandigheden nodige afstand. Om de hardware goed in te kunnen zetten is training, installatie en instructie van middelen nodig om vanaf een afstand bij cliënten en patiënten bovengenoemde activiteiten aan te bieden. Communicatie dient aangepast en verbeterd te worden om de ondersteuning in e-consulten aan te bieden. Dit kan gerealiseerd worden door de toepassing van de veilige en gebruiksvriendelijke middelen om E-Health aan te bieden. Door Covid-19 zijn E-Health oplossingen noodzakelijk. Met de E-Health oplossingen wil Tekst Advies & Support tenminste 50 cliënten bereiken. De activiteiten die zij daarin gaan ondernemen is over een periode van 9 maanden: aanschaf hardware en software op hoofdlocatie en op locaties waar cliënten zich bevinden, zoals bij cliënten thuis. Installatie, training en instructie. Onderhoud, evaluatie en ontwikkeling. Deze worden deels geïmplementeerd en geborgd door externe partijen: Ictineo begeleidt de technische kant van de implementatie, dat wil zeggen het leveren van de devices en het installeren. Stichting Gill levert de E-Health module en de bijbehorende licenties, Elyt Consultancy begeleidt de organisatie met het uitrollen van het project. Gedurende en na de Corona crisis een nieuw aanbod creëren waarin ook tijdens deze crisis ontstane nieuwe cliënten op gezondheid gerichte ondersteuning krijgen, waarbij dit op afstand mogelijk is.