E-health in Huisartsenpraktijk te Denekamp
De Corona crisis heeft Huisartsenpraktijk E.M. Kluitman gedwongen om op een andere manier naar de organisatie van haar zorg te kijken. De praktijk is een echte dorpspraktijk waarbij persoonlijke aandacht voor alle patiënten hoog in het vaandel staat. Vanwege het Covid-19-virus zien we nu minder mensen fysiek in de praktijk. Telefonisch proberen we de patiënten zo goed mogelijk te helpen. Via het e-consult bedienen we onze patiënten van antwoorden en advies, maar dit blijkt veel tijd te kosten. De zorg voor onze chronische (keten)zorg patiënten verloopt ook anders dan voorheen. Veel chronische zorg is in het voorjaar uitgesteld, waardoor er op latere momenten in het jaar sprake was van topdrukte. Ook werd de chronische zorg meer op afstand (telefonisch) georganiseerd; visuele informatie ontbreekt daarbij. Om toekomstbestendige zorg te kunnen leveren, met daarbij voldoende tijd en persoonlijke aandacht voor de patiënt, willen we een combinatie van de volgende drie deelprojecten implementeren: 1. Beeldbellen; patiënten zien tijdens het bellen, waardoor er meer persoonlijk contact is. 2. NHGDoc; een medisch beslis ondersteunend systeem geïntegreerd in het Huisarts Informatie Systeem (HIS). 3 Philips Engage; een patiënten portaal waarbij op een veilige, digitale manier laagdrempelig contact kan worden gelegd tussen de chronische patiënt en de zorgverlener. Bovendien is dit een portaal dat het zelfmanagement van patiënten stimuleert en hen de regie over hun eigen gezondheid geeft. We implementeren het beeldbellen, NHGDoc en Engage via een uitgebreid stappenplan. Door vervolgens structureel te monitoren en te evalueren, integreren we de E-Health toepassingen in twee van onze reeds bestaande werkprocessen. Hiermee borgen we tevens het gebruik van de drie deelprojecten op de langere termijn. Met een combinatie van de drie projecten hebben we voor onze patiënten een breed spectrum aan zorg op afstand. Hierbij is altijd een passende vorm van zorg te vinden voor een patiënt.