Beeldschermzorg voor e-consults en overige E-Health toepassingen

Aanleiding Tijdens de eerst golf van de Corona pandemie kreeg de wens van de huisartsenpraktijk om op laagdrempelige manier te beeldbellen met patiënten een enorme boost. Praktijkondersteuners en huisartsen hadden, en hebben nog steeds, veel telefonisch contact. Er ontstond een steeds grotere behoefte om dit contact uit te breiden met beeld voor een persoonlijker contact en visuele ondersteuning. Het kwam op dat moment echter niet van de grond om drie redenen: het onvoldoende ter beschikking zijn van hardware, het te beperkt aanwezig zijn van een beeldbel applicatie en medewerkers hun weg moesten vinden in de manier van gebruik. Categorie • beeldschermzorg voor e-consulten; • Overige E-Health toepassingen. Het gebruiken van beeldbellen en E-Health toepassingen past bij de weg die de praktijk is ingeslagen om andere manieren van zorg te gaan bieden. Sinds dit jaar zijn we gestart met online portaal MijnGezondheid.net. Via MijnGezondheid.net kan de patiënt digitaal een vraag stellen, een afspraak maken, medicatie bestellen, lab uitslagen inzien en thuismetingen doorgeven. Door de Corona pandemie is het gebruik hiervan redelijk snel toegenomen maar we willen het gebruik hiervan versterken door onze medewerkers te trainen hoe zij het gebruik van Mijngezondheid.Net kunnen inzetten in de praktijk en (dus) patiënten kunnen stimuleren om meer zorg via digitale weg ‘af te nemen’. Omdat de Corona pandemie ernstige gevolgen heeft voor de wijze waarop contacten kunnen plaatsvinden willen wij via digitale kanalen de gezondheid van onze patiënten bevorderen en stimuleren. Binnen onze wijk zijn we al langer bezig met een digitaal buurtplein waarbij de verbinding gemaakt wordt tussen het sociale domein, de bewoners en de (eerstelijns) zorgverleners. Binnen dit buurtplein is ons primaire doel om patiënten te stimuleren tot zelfmanagement/zelfzorg en daarbij de sociale cohesie binnen de wijk te verbeteren. We zijn ervan overtuigd dat wij als bekende zorgverleners een groot vertrouwen genieten bij onze patiënten en dat we een groot deel van hen beter bereiken via sociale mediakanalen dan via onze website. We willen daarom via dit project onze praktijk naar sociale media brengen om op deze wijze gezondheidsvoorlichting en –bevordering onder de aandacht te brengen. Wat verwachten we te bereiken met beeldbellen Het is de bedoeling dat beeldbellen een vast onderdeel van de manier van communiceren met patiënten wordt. Daarnaast zorgt het voor een grotere flexibiliteit voor onze praktijk en onze praktijkmedewerkers omdat zij, zo nodig, vanuit huis kunnen werken. De voordelen die wij als praktijk hiervan verwachten: • Het telefonisch consult kan vervangen worden door beeldbelconsult. Het consult wordt daardoor persoonlijker en geeft de zorgverlener ook non-verbale informatie van de patiënt. • Sommige fysieke consulten en/of visites kunnen middels beeldbellen plaatsvinden door de extra visuele informatie die verkregen wordt. I.v.m. Covid begeleiden praktijkondersteuners hun chronische patiënten in zorgprogramma’s (ASTMA, COPD, CVRM en DM) nog meer dan huisartsen telefonisch. Zeker voor de praktijkondersteuners zal beeldbellen daarom van grote meerwaarde zijn. • Het voordeel voor de patiënt (of mantelzorger) is dat een bezoek aan de praktijk niet nodig is en voor de zorgverlener verloopt het consult efficiënter (geen transfers spreekkamer-wachtkamer). • Vriendelijk beeldbel instrument voor de patiënt (het is slechts het aanklikken van een link op PC of smartphone) en medewerkers (de beeldbelmogelijkheden zijn geïntegreerd in de systemen die zorgmedewerkers dagelijks gebruiken en er zijn koppelingen naar het huisartsen informatiesysteem). • Assistenten gebruiken momenteel tijdens de triage alleen de telefoon. We verwachten dat in sommige situaties beeldbellen tijdens de triage van meerwaarde kan zijn voor assistenten. Door de extra visuele informatie is het mogelijk om in bepaalde situaties een betere triage te doen. • Beeldbellen zorgt ook voor de mogelijkheid uit huis beeldbelconsulten te doen. Met Covid ontstaan er regelmatig situaties dat medewerkers in staat zijn om spreekuren te doen maar door quarantaine geen patiënten kunnen ontvangen. Beeldbellen komt daarmee de continuïteit van de zorg ten goede. Bovendien heeft het vanuit huis werken als bijkomend voordeel dat het bijdraagt aan de oplossing van het ruimtegebrek in de praktijk. • In deze Covid periode is er geen kans op besmetting met beeldbellen terwijl je wél het voordeel van elkaar zien hebt. Wat verwachten we te bereiken met overige E-Health toepassingen? • Via onze sociale mediakanalen kunnen we actief berichten sturen die onze patiënten/volgers kunnen zien. Daarin geven we gezondheidsvoorlichting, informeren we patiënten over zaken die spelen in de praktijk en daarbuiten, geven we concrete tips/invulling aan onze patiënten in het kader van het thema ‘positieve gezondheid’ en gaan we de link leggen met het al bestaande buurtplein zodat patiënten actiever worden geïnformeerd over en betrokken bij wat daar al aan nuldelijns (zelfzorg)programma’s te vinden is. • Op het digitaal buurtplein bestaan al patiëntengroepen. De bedoeling van die patiëntengroepen is dat mensen met dezelfde chronische aandoening (bv diabetes mellitus, astma/COPD, hart/vaatziekten) elkaar weten te vinden. Daarvan wordt nu nog weinig gebruik gemaakt. We willen het gebruik hiervan gaan stimuleren. • Te denken valt daarbij aan: - inzet van leefstijlcoach/diëtist die online, bijv. via YouTube filmpjes, kooktips met patiënten kan uitwisselen, vragen over voeding en leefstijl kan beantwoorden; - Beweegtips, verder stimuleren van samen bewegen in de wijk, zorgen voor leggen van contacten; - Apps selecteren die leefstijlverbetering ondersteunen.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD001224
Locatie Nederland
Status Lopend
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Aanvrager Huisartsenpraktijk Artois