Geestelijke Gezondheidszorg E-Health toepassingen voor expats en buitenlandse studenten
Inter-Being is een vrijgevestigde psychologen praktijk, gericht voornamelijk op expats en (buitenlandse) studenten in Nederland. Tijdens deze Covid-19 pandemie is gebleken dat onze organisatie niet goed is ingericht om adequaat om te gaan met de ingrijpende veranderingen die deze pandemie met zich meebrengt. We merken dat juist de doelgroep van Inter-Being extra hard geraakt wordt doordat contact met het thuisfront bemoeilijkt wordt. Er is dan ook sprake van een sterke toename van cliënten door Covid-19 gerelateerde aandoeningen en stress. Zowel de gestructureerde dagelijkse en wekelijkse zeer belangrijke interne communicatie tussen behandelaren, alsmede de communicatie met onze cliënten kent een grote waarde in het face to face contact en vond voor de Covid-19 pandemie derhalve voor 99% op deze manier plaats. Vanwege Covid-19 verwacht het merendeel van de cliënten veelal online sessies. Datzelfde geldt voor overleg tussen medewerkers onderling, dit moet nu ook veelal online plaatsvinden. Inter-Being is hiervoor niet ingericht en uitgerust. In de eerste Covid-19 golf hebben we de noodzakelijke hulp gegeven via ZOOM. Dit is echter geen structurele oplossing. In de tussenliggende maanden hebben we het face to face contact waar mogelijk weer opgepakt, echter door de recente gebeurtenissen is dit weer omgedraaid naar veelal online. Om ons goed voor te kunnen bereiden op alles wat de toekomst nog brengt is het noodzakelijk te kiezen voor een bestendige en lange termijn oplossing, waarmee de digitale zorg ook na versoepeling van het Covid-19 maatregelen zinvol blijft. Het oplossen van de knelpunten behelst voornamelijk het verder digitaliseren van de organisatie, het inrichten voor onlinebehandeling (beeldbellen, online behandelmodules en E-Health psycho-educatie te kunnen bieden), en werknemers equiperen om thuis de behandeling te kunnen bieden dan wel het interne overleg te kunnen volgen. Enkele belangrijke aspecten hiervan zijn: medewerkers moeten op een veilige manier vanuit huis (AVG-proof) toegang krijgen tot het EPD (Elektronisch Patiënten Dossier), medewerkers moeten getraind worden teneinde het EPD veilig thuis te kunnen gebruiken, medewerkers moeten dienovereenkomstig materialen ter beschikking krijgen teneinde geen privé laptops of telefoons te gebruiken en geen risico’s op privacy gebied te lopen. Verder zijn benodigd verbeterde communicatieplatformen die de privacy van de klant waarborgen. Dit alles om tijdens de mogelijk nog lange Covid-19 periode veilig online zorg te kunnen bieden waarbij het zeer waarschijnlijk is dat een groot deel van de cliënten in de periode hierna ervoor zal kiezen om de zorg al dan niet gedeeltelijk online voort te zetten. De afgelopen periode zijn we op zoek gegaan naar partners die ons kunnen ondersteunen en adviseren in het versterken van onze organisatie in onderstaande zaken: - Hoe kunnen we beeldbellen en E-Health modules inzetten? - Wat zijn de mogelijkheden om face to face cliënten te blijven zien? - Hoe geven we onze interne communicatie vorm? - Hoe borgen we de kwaliteit en privacy van zorg? - Hoe monitoren we de kwaliteit en continuïteit van zorg? Partners die wij gekozen hebben zijn: - Zorgondersteuning en adviesbureau Visser & van Blanken; - Embloom (digitale toepassingen in de gezondheidszorg); - Amac (aanschaffen van hardware zoals laptops/telefoons/headsets); - Sander Moojen (Projectleider); - Tamboe (IT ondersteuning en advies).