Beeldzorgbellen HAP Slort & Tan
Wij willen in onze huisartsenpraktijk gaan starten met beeldbellen. De knelpunten die wij in de praktijk tegen komen: 1. patiënten waren en zijn niet in staat om naar de huisartsenpraktijk toe te komen voor gepaste zorg gezien de Covid-19 maatregelen. 2. uitval van praktijk medewerkers door ziekte en/of quarantaine. Het doel is dus tweeledig: 1. Zorgen dat patiënten gepaste zorg op afstand krijgen; 2. Zorgen voor continuïteit van de zorg bij ziekte/afwezigheid van een praktijk medewerker. Om dit alles te implementeren is een uitgewerkt project plan nodig, scholing, werkoverleg met de praktijk medewerkers, een protocol, goede communicatie inclusief bijbehorende informatie voorziening naar de patiënten, juiste ICT (toepassingen). Om dit nieuwe activiteiten plan te borgen in de praktijk is het belangrijk dat de praktijkmedewerkers de meerwaarde en urgentie bij hun collega’s zien die al beeldbellen, zodat zij enthousiast en gemotiveerd zijn om de E-Health toepassing te gaan gebruiken. Het is voordelig dat er nauwelijks verloop van praktijkmedewerkers is, echter als er in de toekomst een nieuwe collega komt werken zal er in de agenda tijd vrij gemaakt moeten worden om deze collega in te werken in beeldbellen. Een andere manier om het beeldbellen onder de aandacht te blijven houden is het onderwerp regelmatig als agenda punt op het werkoverleg te zetten. Dan kunnen we ook zo nodig het protocol beeldbellen aanpassen. Op naar een huisartsenpraktijk 2.0.