Telemonitoring en telebegeleiding van cliënten
’t Dijkhuis, een VVT-instelling met 126 kwetsbare thuiszorg cliënten, ziet een steeds sterkere noodzaak ontstaan voor de inzet van digitale zorg en zorg op afstand. Het bewustzijn en het gevoel voor urgentie stijgt in de organisatie ingegeven door een aantal ontwikkelingen: • Het verwachte personeelstekort in onze regio. • De moeilijke periode waarin we binnen Nederland en de rest van de wereld momenteel verkeren door de Coronacrisis. • De nieuwbouw die we als VVT plegen, met in deze plannen o.a. seniorenwoningen waar mensen zelfstandig kunnen wonen met thuiszorg. Onze thuiszorg cliënten zijn veelal kwetsbare ouderen met een of meer chronische ziekten en beperkingen. Zeker 70% van onze thuiszorgcliënten hebben een of meerdere chronische ziekten als diabetes, COPD, chronisch hartfalen. Ook ziektes als MS, dementie en aandoeningen aan het bewegingsapparaat komen met grote regelmaat voor. We willen telemonitoring en telebegeleiding inzetten om op afstand de chronische ziekten van onze thuiszorg cliënten proactief te monitoren en te begeleiden. Toegevoegde waarde voor cliënt, mantelzorger en professional De toegevoegde waarde van deze toepassing voor cliënten en hun mantelzorgers en professionals zijn: 1. Cliënten hebben zelf inzicht in hun gezondheidswaardes. Met telemonitoring kunnen de vitale waarden van cliënten op afstand gemonitord worden. 2. De gemeten waarden geven cliënten van alle ziektebeelden en de zorgprofessionals snel inzicht in de gezondheidstoestand. Hierdoor komt een verslechtering hiervan direct aan het licht, waardoor er sneller gehandeld kan worden en beter ingespeeld kan worden op de gezondheidstoestand van de cliënt. 3. Dit kan vervolgens leiden tot een vermindering in de hoeveelheid ziekenhuisopnames leiden, wat ten goede komt aan de cliënt. 4. Professionals kunnen op afstand proactief meekijken in de monitoring en actie ondernemen wanneer nodig. Ze bieden hiermee de juiste zorg op het juiste moment en voorkomen wellicht ook zwaardere zorg.