Proactieve personenalarmering
’t Dijkhuis, een VVT-instelling met 126 kwetsbare thuiszorg cliënten, ziet een steeds sterkere noodzaak ontstaan voor de inzet van digitale zorg en zorg op afstand. Het bewustzijn en het gevoel voor urgentie stijgt in de organisatie ingegeven door een aantal ontwikkelingen: • Het verwachte personeelstekort in onze regio. • De moeilijke periode waarin we binnen Nederland en de rest van de wereld momenteel verkeren door de Coronacrisis. • De nieuwbouw die we als VVT plegen, met in deze plannen o.a. seniorenwoningen waar mensen zelfstandig kunnen wonen met thuiszorg. Onze thuiszorg cliënten zijn veelal kwetsbare ouderen met een of meer chronische ziekten en beperkingen. We willen proactieve personenalarmering inzetten om vallen, dwalen, onwel voelen of onveilige situaties te voorkomen, of wanneer dit gebeurt, zo snel als mogelijk goede zorg/bijstand te leveren. De toegevoegde waarde van deze toepassing voor cliënten en hun mantelzorgers is: 1. Een cliënt kan eenvoudig alarm slaan als dat nodig is en heeft 24 uur per dag toegang tot (professionele) hulp. 2. Het risico dat een cliënt (te) lang op de grond blijft liggen met alle gevolgen van dien neemt af. En daarmee nemen ook de risico’s op complicaties zoals doorliggen, uitdroging, longontsteking en zelfs overlijden af. 3. Het verhoogt het gevoel van veiligheid bij de cliënt. 4. Het idee dat er alarm kan worden geslagen geeft mantelzorgers een gerust gevoel en verlicht zo de mantelzorgtaken. Voor onze professionals heeft proactieve personenalarmering als toegevoegde waarde dat zij snel kunnen handelen in geval van nood en de juiste zorg op dat moment kunnen leveren, waardoor de eventuele schade zo beperkt mogelijk blijft.