Slimme toegang tot de woning
’t Dijkhuis, een VVT-instelling met 126 kwetsbare thuiszorg cliënten, ziet een steeds sterkere noodzaak ontstaan voor de inzet van digitale zorg en zorg op afstand. Het bewustzijn en het gevoel voor urgentie stijgt in de organisatie ingegeven door een aantal ontwikkelingen: • Het verwachte personeelstekort in onze regio. • De moeilijke periode waarin we binnen Nederland en de rest van de wereld momenteel verkeren door de Coronacrisis. • De nieuwbouw die we als VVT plegen, met in deze plannen o.a. seniorenwoningen waar mensen zelfstandig en veilig kunnen wonen met thuiszorg. Onze thuiszorg cliënten zijn veelal kwetsbare ouderen met een of meer chronische ziekten en beperkingen. We willen de cliënt een veilig thuis bieden met zo veel als mogelijk eigen regie. Momenteel beschikken wij over huissleutels van onze cliënten. Bij aankomst bij een thuiszorg cliënt bellen we aan, gaan we naar binnen en laten weten dat we er zijn. Dit leidt geregeld tot ongenoeglijke situaties, zoals een cliënt die toch schrikt, etc. Door de inzet van technologie willen we slimme toegang tot de woning realiseren. Bij aanbellen moet op afstand voor de cliënt op een camera te zien zijn wie er voor de deur staat, vervolgens moet de deur ook op afstand geopend kunnen worden. In geval van nood hebben de mantelzorgers en zorg nog steeds toegang tot de woning. De toegevoegde waarde van deze toepassing voor cliënten en hun mantelzorgers en de zorg zijn: 1. Een cliënt kan op afstand zien wie er voor de deur staat en weet dus vooraf of het veilig is om de deur te openen of niet. 2. Een cliënt ervaart meer eigen regie, de kwaliteit van leven stijgt hier mogelijk door. 3. De privacy van de cliënt is beter gewaarborgd. 4. Er is geen sleutel meer nodig, deze kan dus ook niet kwijtraken of in verkeerde handen vallen. 5. Er wordt gelogd wanneer de deur is geopend en wie er binnen zijn geweest. Bij eventueel vervelende situaties kan dit verhelderend werken. 6. De zorgprofessional hoeft niet meer verschillende sleutels op pad.