Digitale huisartsenpost Nijmegen Boxmeer
In samenspraak met de professionals en patiënten wil ‘Huisartsenposten Nijmegen en Boxmeer’ haar huisartsenpost (HAP) meer gaan digitaliseren door een ‘Digitale HAP’ te ontwikkelen. De pilot richt zich op het ontwerpen van een digitale triage, het creëren van draagvlak en het verder uitbreiden van beeldbellen. Aanleiding: door Covid-19 moest er ineens ‘zorg op afstand’ geleverd moest worden. Er is in maart 2020 een start gemaakt door eenzijdig beeldbellen te introduceren. In het dagelijks gebruik blijken er nog veel belemmeringen te zijn om deze daadwerkelijk toe te passen, zowel bij huisartsen als bij patiënten. ‘Huisartsenposten Nijmegen en Boxmeer’ wil de SET Covid-19 2.0-subsidie inzetten om de ICT mogelijkheden zodanig te ontwerpen en inrichten dat zowel de professionals als de patiënten eenvoudig gebruik kunnen maken van de digitale triage en het beeldbellen. Zodat in de komende periode, maar ook verder in de toekomst goede patiëntenzorg geborgd blijft. Bedoeling 1. Door het ontwikkelen van een digitale triage weten patiënten (mantelzorgers en digitaal vaardige patiënten (dat kunnen ook ouderen, mensen met een GGZ beperking of chronische ziekte zijn!) sneller welk zorg ze nodig hebben. 2. (Kwetsbare) patiënten voelen zich door eenzijdig en dubbelzijdig beeldbellen meer gezien en gehoord. 3. Na de implementatie van de digitale HAP is er meer tijd om kwetsbare patiënten te helpen doordat andere – minder complexe klachten afgevangen worden door digitale triage. 4. Door digitale triage de professionals op de HAP de juiste patiënten spreken en zien (voor een fysiek consult). 5. Professionals krijgen door het eenzijdig en dubbelzijdig beeldbellen een beter beeld van de klachten (b.v. kortademigheid Covid-19 patiënt). 6. Professionals ervaren door de digitale HAP op termijn (implementatie nieuwe werkwijzen kost altijd meer tijd) minder werkdruk en meer werkplezier. Toekomstgericht Door samen het werkproces in te richten, te onderzoeken hoe er een duidelijke meerwaarde kan worden bereikt en welke klachten geschikt zijn voor digitale consultvoering willen we draagvlak creëren voor het daadwerkelijk gebruik. Tevens wordt training voor de professionals en voorlichting voor patiënten ter ondersteuning ingezet. Tot slot wordt gekeken of deze toepassingen verder kunnen worden uitgebreid naar de dag-praktijken. Met de digihap uit Rijnmond als voorbeeld, waarbij de leverancier dezelfde is als die voor van VIPLive voor de chronische patiënten in de dag-praktijken en WeSeeDo als leverancier van het beeldbellen, willen we dit ICT technisch mogelijk maken. Door de zorgverzekeraar te betrekken bij de resultaten hopen we toekomstbestendige afspraken te maken voor de borging van digitale triage en beeldbellen.