Telefonische ondersteuning digitalisering cliënten GGZOB

Op te lossen knelpunt: De zorg aan ambulante cliënten wordt nu gecontinueerd op digitale wijze, vaak telefonisch en soms met beeldbellen. De telefonische contacten lopen goed, maar zowel medewerkers als cliënten hebben behoefte aan elkaar ook te kunnen zien. Er is dus geen direct continuïteitsprobleem, maar wel een mogelijk lagere (tijdelijk) kwaliteit van zorg of verzwaring van de wachtlijst. Beeldbellen wordt vanuit de organisatie goed gefaciliteerd, dus de meeste medewerkers hebben goede apparatuur en zijn hiertoe in staat. Op de voorzieningen en vaardigheden van cliënten hebben we echt nauwelijks invloed. We krijgen van veel medewerkers terug dat cliënten wel willen maar dat het hen niet lukt. De medewerkers zijn dan zelf vaak technisch onvoldoende vaardig om cliënten hiermee voldoende op weg te helpen. Plan: We stellen daarom voor enerzijds een telefonische ondersteuning in te richten waar cliënten direct heen kunnen bellen om hen online en verbonden met GGZ Oost-Brabant te kunnen krijgen. We maken reeds gebruik van het cliëntenportaal (en EPD) van Nexus en het EMH platform van Minddistrict en schalen dit verder op. Anderzijds scholen we vrijwilligers in de ondersteuning volgens een train-the-trainer concept, zodat we deze kennisprocessen ook borgen. We willen hiermee minimaal 1.000 thuiswonende cliënten (ambulante zorg) extra bereiken = ca. 7% van het totale cliëntenbestand. De E-Health toepassingen zijn al onderdeel van de reguliere zorg, maar moeten opgeschaald worden om de bovengenoemde doelen te bereiken. Zo’n 40% van onze professionals gebruikt deze instrumenten, maar we willen dat nog meer professionals ermee aan de slag gaan en dit ook vaker toepassen.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD000723
Locatie Nederland
Status Lopend
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Aanvrager Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Oost-Brabant