SAG in Beeld
De uitbraak van het Corona virus maakt beeldbellen op twee fronten noodzakelijk: 1) we kunnen een betere inschatting maken van patiënten met risico op Corona of andere urgente problematiek, zodat deze mensen niet naar de praktijk hoeven te komen en/of er kan een inschatting gemaakt kan worden of de patiënt naar het aparte Corona spreekuur dient te komen, en 2) we kunnen de reguliere zorg aan chronisch zieken, mensen met een psychische problematiek en kwetsbare ouderen zoveel mogelijk door laten gaan en/of intensiveren bijvoorbeeld wanneer het normale netwerk rond patiënten grotendeels is weggevallen als gevolg van de Corona maatregelen. Uiteraard is het bereik van beeldbellen nog veel groter; in principe is dit te gebruiken door alle patiënten (ongeveer 90.000) en alle medewerkers (ongeveer 270) bij de SAG. Medewerkers op alle SAG locaties werken vanaf Thin Clients (TC’s), waarmee beeldbellen niet mogelijk is. Op dit moment zijn er ook geen mobiele werkplekken in de SAG gezondheidscentra, die beeldbellen ondersteunen. Met de aanschaf van 24 laptops (roulerend te gebruiken binnen elk gezondheidscentrum) kunnen huisartsen, praktijkondersteuners en andere medewerkers op een goede en veilige manier continuïteit van zorg bieden. Alle centra kunnen sinds de Corona uitbraak gebruik maken van WeSeeDo. Deze applicatie is gekoppeld aan onze telefonische omgeving (Vcare), maar het biedt (nog) geen mogelijkheid voor groepsgesprekken en 2-zijdig beeldbellen. Daarom is naast WeSeeDo ook voor een ander programma gekozen; namelijk Jitsi. Dit programma kunnen wij op onze eigen server hosten, en het biedt mogelijkheid voor groepsoverleggen (bijvoorbeeld tussen medewerkers onderling met betrekking tot beleids- en managementzaken), maar ook voor beeldbellen met patiënten en patiënten overleggen. Protocollen welke applicatie voor welke patiënt(engroep) gebruikt kan worden, moeten nog verder uitgewerkt worden. Daarnaast bieden we patiënten aan om gebruik te maken van de Uw Zorg online app van Pharmeon. Met deze app kunnen patiënten hun medische gegevens inzien, maar ook e-consulten (inclusief meesturen van een foto), en e-recepten aanvragen. De medewerkers van facilitaire zaken en informatievoorziening maken een handleiding voor medewerkers hoe WeSeeDo, Jitsi en Pharmeon te gebruiken en zullen waar nodig centrummanagers en superusers van elk gezondheidscentrum trainen in het gebruik deze applicaties, zodat deze laagdrempelige vragen binnen het gezondheidscentrum kunnen oplossen. De centrale coördinatie ligt bij facilitaire zaken en medewerkers afdeling Zorg en Beleid; decentrale coördinatie bij centrummanagers/superusers. Patiënten zullen geïnformeerd worden over het gebruik van WeSeeDo en Jitsi door hun eigen zorgverlener, en via de website van zijn/haar gezondheidscentrum.