eMaat
Knelpunten - Chronische zorg kan vanwege beperkingen van Corona minder goed geleverd worden; - Patiënten met een chronische aandoening kunnen minder makkelijk gezondheidsbevorderend gedrag handhaven vanwege de beperkingen van Corona (bijv. gesloten sportscholen); - Contact per zorgverleners is minder waardoor de grip op patiënten verloren gaat. E-Health toepassing Ondersteuning van zorg op afstand door het implementeren eMaat (Simplycare), zowel voor kwetsbare patiënten als voor reguliere zorg. eMaat werkt met een mobiele app voor patiënten en een dashboard voor zorgverleners. (www.emaat.nl). Via dit medium kan zowel handmatige als sensor data uitgewisseld worden (stappen, slaap, bloeddruk, pols, glucosewaarde etc.) en vragenlijsten bij klachten om consulten te vervangen. (4DKL, Mictielijsten, slaapdagboek, etc.) Implementatie Alle zorgverleners binnen onze maatschap krijgen een toegang tot het platform. Ook praktijkondersteuners GGZ en Somatiek. Zo kan de zorg en dataverzameling met patiënten met een chronische somatische of psychische aandoening gewoon doorgaan. Tevens kan een gedeelte van de reguliere zorg zo digitaal opgevangen worden zonder onnodige contacten op dit moment. eMaat biedt challenges om ieders gezondheidsfundament te versterken. Deze challenges worden bijgehouden met sensordata. De digitale Gezonde Leefstijl Interventies bieden belangrijke zorg voor mensen met chronische aandoeningen, die nu niet geleverd kan worden door praktijkondersteuners en programmatische zorg van de fysiotherapeut. De duur van de interventie is zolang de normale zorg door Covid-19 aangepast moet worden vanwege de RIVM maatregelen. Er is natuurlijk geen enkele reden om daarna niet verder te gaan en deze nieuwe behandelingsmogelijkheden in te blijven zetten. We zijn een centrum die zorg levert voor ruim 15.000 patiënten. Hiervan zijn 640 patiënten met diabetes, 1.470 mensen met hart en vaatziekten en 240 mensen met COPD. Bereiken van de doelgroep We maken gebruik van whatsapp en facebook en er is mogelijkheid om e-consulten aan te vragen en online afspraken te maken. Daarnaast beschikken we van 60% van de patiënten over het emailadres en het mobiele telefoonnummer. Ook communiceren we via OZO Verbindzorg met 200 patiënten en mantelzorgers. Naar schatting kan (eventueel met hulp mantelzorg) 20% of meer van onze patiënten gebruik maken van eMaat als we daartoe de mensen stimuleren.