Borging en opschaling e-health toepassing
Steeds meer mantelzorgers ervaren een grotere druk bij het verlenen van informele zorg. Deels komen de effecten hiervan op het bord van de professionele zorg terecht, vaak op een indirecte manier.
De Zorggroep GKT heeft de ambitie om in samenspraak met de mantelzorgers en cliënten van de Zorggroep GKT deze doelgroep (zorgvragers met lichte vorm van dementie, cliënten met autisme, cliënten met een verstandelijke beperking en overbelaste mantelzorgers) te ondersteunen bij de dag structurering, begeleiding, ondersteuning en motivatie van de cliënt door toepassing van het e-health middel Tessa.
Tessa is een sociale robot die op afstand door zowel mantelzorg als professional wordt geprogrammeerd. De zorgrobot Tessa biedt hulp bij warme zorg. De interactie tussen Tessa en cliënt maakt dat op individueel niveau zorginterventies kunnen plaatsvinden, waarbij het uitgangspunt is dat de cliënt de handelingen zo veel als mogelijk zelfstandig uitvoert. Door de interactiemogelijkheden van Tessa kunnen op voorhand scenario's worden geprogrammeerd waarvan de uitkomst terug te lezen is. Hiermee ontstaat een vorm van monitoring. Het virtuele steuntje in de rug maakt dat cliënten en mantelzorgers hun zorgvraag kunnen inperken, waardoor ruimte ontstaat voor cliënten met een zwaarder wordende zorgvraag. Aan het einde van de opschaling zijn de processen geborgd en is een overzicht beschikbaar van interventies ondersteund met de e-health toepassing Tessa, alsmede een overzicht van bruikbare scripts.