Beeldondersteuning – Amaris
Amaris Zorggroep (circa 2.300 medewerkers, jaarlijks circa 4.300 cliënten, waarvan circa 1.100 medische verpleging, verzorging of behandeling thuis), biedt een totaalpakket aan thuiszorg, wonen en zorg, revalidatie behandeling en welzijn services. Amaris speelt in op de wens van de cliënt om zo lang mogelijk thuis te blijven wonen en aan huis de benodigde zorg en diensten te ontvangen.
Deze zorg en diensten aan huis worden ondersteund met inzet van zorgtechnologie. Vanaf 2018 zijn beeldzorgtoepassingen geïntroduceerd bij enkele thuiszorgteams. De doelstelling van dit project is opschaling van het nu nog beperkte gebruik van beeldondersteuning. Belangrijkste knelpunten voor opschaling zijn onvoldoende digitale basisvaardigheid bij cliënten en medewerkers, onvoldoende beschikbaarheid van digitale infrastructuur en onvoldoende sociale acceptatie. Dit beperkt de adoptie door cliënten, mantelzorgers en thuisteams. Bij de voorgestelde oplossingsrichting wordt uitgegaan van het concept sociale innovatie. Uitgangspunt daarbij is de eigen regie van de cliënt en de informele zorg. Een goede ondersteuning door e-health zal daarbij leiden tot een grotere kwaliteit van zorg. Alleen als het nodig is komen medewerkers dan nog aan huis.