E-health – Huisartsenpraktijk te Rosmalen
Huisartsenpraktijk De Groote Wielen wil meer doen met online communicatie. De eerste signalen van de Corona hielden veel mensen thuis, waardoor werd gemerkt dat veel patiënten niet meer op het spreekuur kwamen. Dit geldt voor de consulten van de huisartsen, de praktijkondersteuners POH S en POH GGZ, maar ook voor de assistentes.
In sneltempo zijn alle fysieke consulten omgezet naar telefonische consulten of beeld afspraken. De afspraken konden op deze manier toch doorgaan en de zorg kon worden geleverd. Voornamelijk bij patiënten met psychische en chronische klachten zijn alle fysieke consulten snel omgezet naar telefonische consulten. De POH S en POH GGZ merkten snel op dat de non-verbale communicatie miste. Sindsdien is er een grote behoefte ontstaan voor digitaal, maar toch persoonlijk contact. Hiervoor zijn echter nog te weinig mogelijkheden, omdat er nog onvoldoende middelen voor aanwezig zijn (hardware/personeel/tijd/applicaties/kennis).
Naar aanleiding van de vraag naar digitale communicatie is de praktijk gestart met beeldbellen en het uitbreiden van het patiënten portaal. Enkele personeelsleden zijn zich gaan verdiepen in de mogelijkheden en hebben hiervoor materialen moeten aanschaffen.
Een andere manier van zorg bieden, maar wel passend bij de praktijk. Via het patiënten portaal (mijngezondheid.net) hebben patiënten online mogelijkheden zoals recepten bestellen, e-consulten aanvragen en het inzien van medische gegevens. Beeldbellen en het patiënten portaal worden vaste onderdelen binnen de praktijk als manier van communicatie. Enkele voordelen zijn:
- Beeldbellen kan vervangen worden door telefonische consulten. Het consult wordt persoonlijk en de non-verbale communicatie is zichtbaar;
- Door het patiënten portaal kan de patiënt zijn consult/afspraak beter voorbereiden;
- De praktijkondersteuner kan de chronische patiënten goed monitoren via beeldbellen;
- De mantelzorger hoeft geen bezoek te brengen aan de praktijk en kan ook op afstand aansluiten via het beeldbellen. Door het beeldbellen is een bezoek aan de praktijk niet nodig en dus efficiënter, er is geen transfer van de wachtkamer naar de spreekkamer. De hulpvraag kan zo dus sneller worden behandeld.
- Indien de medewerkers geen mogelijkheden hebben om naar de praktijk te komen, is het ook mogelijk om vanuit thuis een consult te doen. Bijvoorbeeld omdat de medewerker in quarantaine moet. Beeldbellen geeft het risico op Corona besmetting ook geen kans.