Activatie en implementatie beeldbelapplicaties
Aanleiding: Tijdens de eerst golf van de Corona pandemie kreeg de wens van de huisartsenpraktijk om op laagdrempelige manier te beeldbellen met patiënten een enorme boost.
Praktijkmedewerkers (huisartsen, VS’en, POH S, POH GGZ en doktersassistentes) hadden, en hebben nog steeds, veel telefonisch contact. Huisartsenpraktijk Stokhasselt – onderdeel van Stichting Exploitatie Praktijken – is gesitueerd in een zo genoemde achterstandswijk, te weten Tilburg-Noord. Daar waar andere praktijken wellicht makkelijker hun patiënten meekrijgen in een andere manier van spreekuur voering is het in een praktijk met 188 nationaliteiten en achtergronden geen sinecure. En ondertussen was er natuurlijk de druk op de praktijk – de zorgen om de eigen medewerkers en het belang van het leveren van goede zorg aan patiënten in de wijk. Er ontstond een steeds grotere behoefte om dit contact uit te breiden met beeld voor een persoonlijker contact en visuele ondersteuning omdat alleen bellen onvoldoende bleek. Het kwam op dat moment echter niet van de grond om 4 redenen:
- het onvoldoende ter beschikking zijn van hardware,
- het te beperkt aanwezig zijn van een beeldbel applicatie,
- medewerkers die hun weg moeten vinden in de manier van gebruik en
- niet geheel onbelangrijk, de uitleg en communicatie naar patiënten.
Categorie: beeldschermzorg voor e-consulten
Naar aanleiding van het bovenstaande is de huisartsenpraktijk gestart met het uitzoeken van welke beeldbellen methoden er zijn en welke passend zijn voor de praktijk – om er zo voor te zorgen dat dit actief in te zetten in de praktijk. Dit past bij de weg die de praktijk is ingeslagen om andere manieren van zorg te gaan bieden. Sinds dit jaar regelt de praktijk steeds meer digitaal met de patiënt via MijnGezondheid.net. Via MijnGezondheid.net kan de patiënt digitaal een vraag stellen, een afspraak maken, medicatie bestellen en lab uitslagen inzien. De praktijk merkt dat ook patiënten met een taalachterstand dit een prettige manier vinden – ze kunnen zodoende eerst over hun vraag nadenken – desgewenst met behulp van iemand – en ook het antwoord van de huisarts later nog eens teruglezen.
Wat verwacht de praktijk te bereiken met beeldbellen?
Het is de bedoeling dat beeldbellen een vast onderdeel wordt van de manier van communiceren met patiënten. De voordelen die de praktijk hiervan verwacht zijn:
- Het telefonisch consult kan vervangen worden door beeldbelconsult. Het consult wordt daardoor persoonlijker en geeft de zorgverlener ook non-verbale informatie van de patiënt. Sommige fysieke consulten kunnen middels beeldbellen plaatsvinden door de extra visuele informatie die verkregen wordt. I.v.m. Covid begeleiden praktijkondersteuners hun chronische patiënten in zorgprogramma’s (ASTMA, COPD, CVRM en DM) nog meer dan huisartsen telefonisch. Zeker voor de praktijkondersteuners zal beeldbellen daarom van grote meerwaarde zijn. Ook de POH GGZ kan op die manier veel beter de patiënten begeleiden omdat de non verbale communicatie cruciaal is. Zeker bij mensen met een taalachterstand. En juist in de wijk Stokhasselt is het aantal problemen ‘achter de voordeur’ groter dan in andere soorten wijken en juist die mensen durven nu niet naar het spreekuur te komen. Dat kan met een goede beeldbelapplicatie heel goed opgelost worden en zo een meer structurele inbedding in de praktijk vinden.
- Het voordeel voor de patiënt (of mantelzorger) is dat een bezoek aan de praktijk niet nodig is en voor de zorgverlener verloopt het consult efficiënter (geen transfers spreekkamer-wachtkamer).
- Vriendelijk beeldbel instrument voor de patiënt (het is slechts het aanklikken van een link op PC of smartphone) en medewerkers (de beeldbelmogelijkheden zijn geïntegreerd in de systemen die zorgmedewerkers dagelijks gebruiken en er zijn koppelingen naar het huisartsen informatiesysteem).
- Assistenten gebruiken momenteel tijdens de triage alleen de telefoon. De praktijk verwacht dat in sommige situaties beeldbellen tijdens de triage van meerwaarde kan zijn voor assistenten. Door de extra visuele informatie is het mogelijk om in bepaalde situaties een betere triage te doen.
- Beeldbellen zorgt ook voor de mogelijkheid uit huis beeldbelconsulten te doen. Met COVID-19 ontstaan er regelmatig situaties dat medewerkers in staat zijn om spreekuren te doen, maar door quarantaine geen patiënten kunnen ontvangen. Beeldbellen komt daarmee de continuïteit van de zorg ten goede. Bovendien heeft het vanuit huis werken als bijkomend voordeel dat het bijdraagt aan de oplossing van het ruimtegebrek in de praktijk.
- In deze COVID-19 periode is er geen kans op besmetting met beeldbellen.