Beeldbellen – Huisartsenpraktijk te Geldrop
Aanleiding
Tijdens de eerst golf van de Corona pandemie kreeg de wens van de huisartsenpraktijk om op laagdrempelige manier te beeldbellen met patiënten een enorme boost. Praktijkondersteuners en huisartsen hadden, en hebben nog steeds, veel telefonisch contact. Er ontstond een steeds grotere behoefte om dit contact uit te breiden met beeld voor een persoonlijker contact en visuele ondersteuning.
Het kwam op dat moment echter niet van de grond om drie redenen: het onvoldoende ter beschikking zijn van hardware, het te beperkt aanwezig zijn van een beeldbel applicatie en medewerkers hun weg moesten vinden in de manier van gebruik. Categorie: beeldschermzorg voor e-consulten Naar aanleiding van het bovenstaande is de huisartsenpraktijk gestart met activiteiten om beeldbellen actief te gaan gebruiken. Dit past bij de weg die de praktijk is ingeslagen om andere manieren van zorg te gaan bieden. Sinds dit jaar regelen we steeds meer digitaal met de patiënt via MijnGezondheid.net. Via MijnGezondheid.net kan de patiënt digitaal een vraag stellen, een afspraak maken, medicatie bestellen en lab uitslagen inzien. Wat verwachten we te bereiken met beeldbellen Het is de bedoeling dat beeldbellen een vast onderdeel van de manier van communiceren met patiënten wordt.
De voordelen die de huisartsenpraktijk hiervan verwacht:
- Het telefonisch consult kan vervangen worden door beeldbelconsult. Het consult wordt daardoor persoonlijker en geeft de zorgverlener ook non-verbale informatie van de patiënt. Sommige fysieke consulten kunnen middels beeldbellen plaatsvinden door de extra visuele informatie die verkregen wordt. I.v.m. COVID begeleiden praktijkondersteuners hun chronische patiënten in zorgprogramma’s (ASTMA, COPD, CVRM en DM) nog meer dan huisartsen telefonisch. Zeker voor de praktijkondersteuners zal beeldbellen daarom van grote meerwaarde zijn.
- Het voordeel voor de patiënt (of mantelzorger) is dat een bezoek aan de praktijk niet nodig is en voor de zorgverlener verloopt het consult efficiënter (geen transfers spreekkamer-wachtkamer).
- Vriendelijk beeldbel instrument voor de patiënt (het is slechts het aanklikken van een link op PC of smartphone) en medewerkers (de beeldbelmogelijkheden zijn geïntegreerd in de systemen die zorgmedewerkers dagelijks gebruiken en er zijn koppelingen naar het huisartsen informatiesysteem).
- Assistenten gebruiken momenteel tijdens de triage alleen de telefoon. De verwachting is dat in sommige situaties beeldbellen tijdens de triage van meerwaarde kan zijn voor assistenten. Door de extra visuele informatie is het mogelijk om in bepaalde situaties een betere triage te doen.
- Beeldbellen zorgt ook voor de mogelijkheid uit huis beeldbelconsulten te doen. Met COVID ontstaan er regelmatig situaties dat medewerkers in staat zijn om spreekuren te doen maar door quarantaine geen patiënten kunnen ontvangen. Beeldbellen komt daarmee de continuïteit van de zorg ten goede. Bovendien heeft het vanuit huis werken als bijkomend voordeel dat het bijdraagt aan de oplossing van het ruimtegebrek in de praktijk.
- In deze COVID periode is er geen kans op besmetting met beeldbellen.
- December: aanschaf hardware/software en plaatsen (headsets, beeldschermen met geluidskaart, webcams, netwerkserver en module video connect) naar aanleiding van adviestraject systeembeheerder en VCare.
- Halverwege december: in oktober zijn medewerkers uit de praktijk voor het eerst de applicatie VIP live (VIP Calculus) gaan gebruiken. Binnen deze applicatie zit een beeldbel mogelijkheid waarmee zij met alle patiënten kunnen beeldbellen. Nadat de hardware is geïnstalleerd in de praktijk kunnen medewerkers de beeldbelmogelijkheid (VIP voor huisartsen en praktijkondersteuners en video connect voor assistenten) gaan gebruiken.
- Van januari tot en met april: nieuwe communicatie mogelijkheid uitragen aan patiënten en medewerkers. Medewerkers op weg helpen om het beeldbellen eigen te maken zowel technisch als en de manier waarop het tijdens consulten kan worden gebruikt.