Inzet Tessa – IJsselheem
De sociale robot Tessa is een hulpmiddel wat mensen met een cognitieve beperking bijvoorbeeld mensen met NAH of Alzheimer helpt om zelfstandiger te leven met verbale begeleiding en om langer zelfstandig thuis te kunnen blijven wonen.
Tessa spreekt berichten uit die worden ingesteld door mantelzorgers of zorgverleners en passend zijn bij de persoonlijke cliëntsituatie. Zo kan Tessa zorg op afstand bieden door mensen te activeren of structuur te aanbrengen, bijvoorbeeld door te herinneren aan medicijninname, bezoek van een hulpverlener/familie, of structuur te bieden in eten en drinken.
In de afgelopen periode heeft IJsselheem Tessa uitgeprobeerd bij enkele thuiswonende dementerenden. Bij deze eerste ervaringen bleek dat Tessa helpt om de zelfstandigheid en de eigen regie van de cliënt te vergroten en het aantal contactmomenten vanuit de zorg te verminderen en zo succesvol zorg op afstand te bieden. Cliënten hebben meer zelfstandigheid en rust ervaren. Immers er hoeft niet meer steeds gevraagd te worden hoe laat het is, Tessa geeft aan wanneer iets moet gebeuren. Ook wordt Tessa ingezet om de mantelzorger te ontlasten, bijvoorbeeld bij steeds herhalende vragen. Op basis van deze positieve resultaten, wil IJsselheem wijkverpleging Tessa opschalen en Tessa structureel inzetten bij 22 cliënten. Het voortdurende risico op COVID-19 onderschrijft de noodzaak om zorgmomenten af te schalen, waarbij Tessa een bewezen aanvulling is. De inzet van Tessa zal worden geïnitieerd worden door de wijkverpleegkundige/casemanager dementie. Samen met de cliënt en het sociaal netwerk/mantelzorger wordt besproken of de inzet van Tessa passende zorg is. Een goede mix tussen sociale en zorginhoudelijke herinneringen draagt, naast een instructie op maat, bij aan de acceptatie en het succes van Tessa.