Tess

KNELPUNT
Als gevolg van COVID-19 is de toegankelijkheid van geestelijke gezondheidszorg ernstig aangetast. Het aantal verwijzingen naar Parnassia Groep is in de periode maart t/m juni met 40-50% gedaald, en ligt ook nu nog 10% onder het reguliere niveau.

Parnassia Groep verwacht het komende jaar een sterke inhaalvraag, die met de huidige behandelcapaciteit niet op te vangen is. De wachtlijsten en wachttijden, die momenteel door vraagterugval, zijn teruggelopen, zullen bij ongewijzigd beleid naar verwachting nog langer worden dan voor de COVID-19 uitbraak.

HET PLAN
Parnassia Groep wil patiënten die zich aanmelden gedurende de wachttijd hulp bieden via chatbot Tess. Tess is een chatbot gebaseerd op 'emotional AI', en kan mensen coachen om veerkracht op te bouwen via chats. Research heeft aangetoond dat chatten met Tess klachten vermindert: een reductie van 28% bij depressieve klachten en 18% voor angstklachten. Tess is ontwikkeld door X2AI, en wordt in Nederland gedistribueerd door NewHealth Collective.

Met de inzet van Tess wil Parnassia Groep:

  • patiënten op de wachtlijst de mogelijkheid bieden om de wachttijd te overbruggen met behulp van Tess als coach, die voor hen beschikbaar is op elk gewenst moment;
  • patiënten met behulp van Tess voorbereiden op de start van de behandeling, door hen aan de slag te laten gaan met doelen in het kader van herstel;
  • onderzoeken of deze wijze van wachttijdondersteuning leidt tot een kortere behandelduur.
DOELSTELLING
Parnassia Groep behandelt jaarlijks 76.000 nieuwe patiënten en heeft momenteel zo’n 10.000 patiënten op de wachtlijst. Wekelijks zullen 150-250 mensen worden benaderd. Parnassia Groep mikt er op dat 20% daadwerkelijk gebruik gaat maken van Tess.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD000923
Locatie Nederland
Status Afgerond
Jaar 2020
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Sectoren Medische sector, Medische hulpmiddelen, Gezondheidszorg, Thuiszorg
Aanvrager Parnassia Groep B.V.