Opschaling gebruik medicijndispenser
In 2019 heeft Amaris Zorggroep de medicijndispenser Medido in gebruik genomen. Momenteel maken daar 26 cliënten gebruik van. Gezien de ervaringen met Medido wil Amaris het gebruik opschalen naar 100 cliënten.
Vanuit het oogpunt van de cliënt heeft Medido het grote voordeel dat de eigen regie wordt vergroot omdat zorgverleners minder vaak hoeven langs te komen. Bovendien verkleint het de kans op fouten in het medicijngebruik. Voor de medewerkers heeft het als voordeel dat zij minder reistijd naar de cliënt kwijt zijn en minder gebonden zijn aan vaste zorgmomenten. Zo nodig kunnen op afstand aanwijzingen worden gegeven.
Via Medido wordt gemonitord of medicijnen op tijd en juist worden ingenomen.
Alternatief
Nu zijn de reacties vrijwel zonder uitzondering positief. Echter, naast de overwegend positieve ervaringen bleken ook enige bezwaren te kleven aan Medido. In de opstartfase moesten zowel cliënten als medewerkers wennen aan deze nieuwe werkwijze. En ook technisch bleken er wel enkele nadelen te zijn. Duidelijk is geworden dat mogelijk te weinig aandacht is besteed aan de introductie in de vorm van scholing, training en voorlichting.
Met dit plan wil Amaris daar expliciet in investeren.
Een apparaat met vergelijkbare functionaliteiten is cMedPlus. Van elders zijn positieve referenties gekregen over het gebruik. Daarom wil Amaris, gedurende het proces van opschaling, reeds in de beginfase een onderzoek meenemen naar de meerwaarde van cMedPlus om te beoordelen of dit voordelen biedt ten opzichte van Medido. Beide dispensers kunnen naast elkaar bestaan, maar mogelijk heeft een van beide apparaten duidelijk de voorkeur. Met de opschaling zal daarmee rekening worden gehouden.
Het opschalingstraject bevat in hoofdlijnen de volgende onderdelen:
- Voorbereidingsfase: bepaling doelgroepen; vergelijking en keuze leveranciers; werkinstructies.
- Implementatiefase: startbijeenkomsten per thuiszorgteam; vervolgafspraken per team; monitoren voortgang; ondersteunen.
- Facilitering/ondersteuning: zowel cliënten als teams worden bij de introductie gefaciliteerd.