Langer zelfstandig thuis wonen met inzet e-health

Prizorg biedt verpleegkundige en verpleegtechnische zorg in de thuissituatie, Wijkverpleging welke binnen het basispakket van de Zorgverzekeringswet valt.
Prizorg biedt: specialistische verpleging, verpleging, verzorging en palliatieve zorg.

Prizorg streeft ernaar dat cliënten hun eigen regie houden binnen hun domein gezondheid en welzijn. Zelfregie van de cliënt is de missie en zelfredzaamheid in de thuissituatie haar visie. Langer zelfstandig thuis wonen is dankzij ondersteuning met e-health voorzieningen en ondersteuning vaker mogelijk. Prizorg heeft zich ten doel gesteld om e-health instrumenten, devices en voorzieningen in te zetten om de bestaande zorgkwaliteit een positieve impuls te geven en waar mogelijk te optimaliseren of zelfs te verbeteren. Na interne consultatie onder haar zorgprofessionals, rekening houdend met het type en soort van dienstverlening, en omvang van de organisatie, door het zorgteam geconcludeerd dat beeldbellen/beeldschermzorg toegevoegde waarde kan creëren binnen haar waardeketen voor cliëntenzorg binnen de onderstaande categorieën:

  • Beeldschermzorg voor e-consults;
  • Medicatietoediening en/of medicatiecontrole;
  • Communicatieplatform voor inzicht in zorg/ondersteuning door en communicatie met verschillende zorgverleners;
  • Overige e-health toepassingen: wondzorg app.
Mondelinge communicatie vindt momenteel binair plaats, eendimensionaal gebruik van spraaktechnologie/telefonie, beeld technologie gebruik is nog niet ontwikkeld en geïmplementeerd. Er is geen sprake van geoperationaliseerde, integrale aanpak, visie of beleidsontwikkeling m.b.t. e-health, terwijl hier wel behoefte aanligt en dit waarde creëert voor haar zorgpropositie. Zorg op afstand is nog geen onderdeel, maar wel een wens, van de totale zorg bij Prizorg. Prizorg gebruikt momenteel Carenzorgt als instrument voor inclusie van mantelzorgers binnen het zorgbeleid, wat geïntegreerd kan worden aangeboden via ons ECD: ONS van Nedap. Knelpunten:
  • Verbeteren van de kwaliteit van de verpleegkundige intake tijdens Covid-19 uitbraak. Tijdens de Corona uitbraak is er besloten dat we de verpleegkundige intakes telefonisch konden uitvoeren in plaats van bij de cliënt thuis. Indicatie op afstand, zonder dat er directe interventie in de directe woonomgeving plaatsvond. Hierdoor kon het aantal contactmomenten, en daardoor risico momenten van verspreiding en besmetting, worden beperkt. Kaderscheppend en voorwaardenscheppend hierbij was dat de Indicerend Verpleegkundige op basis van zijn professionele autonomie en inschatting kon beoordelen of afdoende en voldoende informatie kon worden verzameld om een juiste indicatie te stellen. De bevindingen op afstand werden binnen 24 uur getoetst in de woonomgeving door een uitvoerend zorg verlenende verpleegkundige ter plaatse, welke direct cliëntcontact had bij het uitvoeren van de noodzakelijke zorg. Hierdoor was er sprake van suboptimale informatieverzameling, de kwaliteit van de intake is verminderd doordat essentiële, visuele informatie (non-verbaal, geen zicht op houding van cliënt of het huishouden), niet kan worden geconstateerd. Het gebruik van e-health (beeldbellen) biedt hiervoor een oplossing. Hierdoor kan de kwaliteit van zorg verbeterd worden, visuele borging op afstand kan gerealiseerd worden en het stellen van de juiste indicatie en de daaruit voortvloeiende noodzakelijke cliëntenzorg kan geborgd worden c.q. lacunes in observaties kunnen worden voorkomen.
  • Bij gebruik van instrumentele interventies en/of technische zorg ondersteunende dan wel zorg interveniërende apparatuur kan storing van de gebruikte devices optreden. Op basis van telefonische interventie/telefonisch contact wordt getracht om oorzaak en aard van de storing te achterhalen, met als doelstelling deze te verhelpen op afstand. Indien het telefonisch niet lukt zal er een verpleegkundige bij de cliënt langs gaan om ter plaatse de oplossing of interventie uit te voeren. Dit kost de wijkverpleging reistijd en voor de cliënt dreigt inbreuk op de zorgverlening c.q. zorg continuïteit door tijdelijk technisch mankement of defect. Beeldbellen kan de pallet aan oplossingsmogelijkheden uitbreiden en verbreden, naast eenzijdige mondelinge informatie van de cliënt kan er objectieve professionele observatie plaatsvinden. Op deze manier kan samen met de cliënt naar een oplossing worden gekeken en de cliënt kan worden begeleid in het uitvoeren van de handeling met beeldinformatie en begeleiding.
Implementatie: De implementatie van beeldschermzorg kan worden toegevoegd aan het primair proces van Prizorg. De gebruikers zijn cliënten en professionals. De medewerkers zijn medebepalend voor het succes van beeldschermzorg. Beeldbellen vereist daarom een interdisciplinaire aanpak wat moet leiden tot draagvlak en slagkracht. Om tot die aanpak te komen is er een projectgroep opgesteld binnen Prizorg. De projectgroep bestaat uit zowel professionals uit de wijk (verpleegkundigen) als professionals in de backoffice functies (management). Ook is een communicatiemedewerker en controller ingehuurd voor het project tot de realisatie. De groep heeft een beleid opgesteld op basis van multi professionele input en feedback. Na de aanvraag wordt het beleid geïmplementeerd binnen de organisatie. Hiervoor is Vitavalley ingeschakeld. Vitavalley helpt bij de implementatie en borgt e-health binnen Prizorg.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD000672
Locatie Nederland
Status Lopend
Jaar 2020
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Aanvrager Prizorg B.V.