Aanvraag SET Covid-19 2.0
MOB is een brede thuiszorg organisatie die diensten levert zowel binnen de WMO, als binnen de Zorgverzekeringswet en Wet Langdurige Zorg. MOB is een middelgrote organisatie met circa 300 betrokken en professionele medewerkers. De missie van MOB is om kwetsbare mensen zo lang mogelijk op een zelfgekozen wijze zelfstandig deel te laten nemen aan de maatschappij. Onderdeel hiervan is dat cliënten zo lang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven. MOB biedt persoonsgerichte zorg waarbij de cliënt gezien wordt en zich thuis voelt. Waar mogelijk werken wij samen met familie, vrienden en buren. Daarnaast zien we dat de therapietrouw bij met name dementerende cliënten afneemt. Tijdens de coronacrisis is het nog meer van belang om goed contact te kunnen hebben met de cliënten en hun omgeving, ook op afstand, en waar mogelijk ook (onderdelen van) de zorgverlening op afstand te kunnen leveren en zodoende ook de therapietrouw positief kunnen beïnvloeden middels telebegeleiding. Dit zorgt voor meer veiligheid voor de cliënten en onze medewerkers. MOB levert maatwerk en gaat in op de specifieke zorgbehoefte. Waar mogelijk werken wij samen met familie, vrienden en buren. Wij gaan voor de cliënten die op dit moment door Covid-19 in isolatie of meer thuis zitten mogelijkheden aanbieden om toch contact te maken met hun vertrouwd netwerk. Dit is de vaste begeleiding, het betrokken sociaal netwerk en overige professionals zoals paramedici. Daarnaast bieden we ze ook ondersteuning in de invulling van de dag. Hiervoor willen wij voor onze cliënten gebruik gaan maken van de tablet en technologie voor dementerenden waarbij wij de hulp gaan inroepen van het bedrijf BBrain B.V. (onderdeel van MediReva) dat de dementie tablet BBrain heeft ontwikkeld. Deze tablets willen wij gaan verschaffen aan onze cliënten waarbij onze medewerkers en de familieleden van deze cliënten op afstand (via een app) met elkaar in contact kunnen blijven, de therapie verder kunnen afstemmen en een aantal andere functionaliteiten om de dag te structureren kunnen vormgeven. De app en tablet hebben als voordelen dat wij op afstand begeleiding kunnen geven en zo onze werknemers kunnen ontlasten. Naast beeldbellen met onze werknemers en de familieleden/kennissen kan de tablet ook reminders geven om bijvoorbeeld medicijnen in te nemen en cliënten te herinneren aan andere afspraken. Dit zorgt voor een extra stuk ontlasting van ons personeel. Het gebruik van de tablets gaat ons in deze tijd van social distancing ontlasten waarbij de sociale connectie met de cliënten en kwalitatieve zorg zijn geborgd. De tablet wordt ingezet bij mensen die met dementie thuis wonen en in de eerste of tweede fase van dementie verkeren. Naast de aanschaf van de tablet zullen wij uiteraard ons eigen personeel opleiden in het gebruik van de tablet. Hiervoor heeft BBrain een handleiding ontwikkeld waar wij gebruik van kunnen maken. BBrain zal het personeel dat de tablet en app gaat inzetten trainen (uiteraard op afstand via een video call verbinding met de BBrain tablet) en verder in de uitrol monitoren en krijgt hierbij ondersteuning van Hulpmiddelwereld voor de ondersteuning bij het geven van trainingen aan de medewerkers van MOB in het gebruik van de tablet. De kosten betreffen projectmanagement, training en huur van de technologie.