Implementatie Umenz huisartsenpraktijk te Drunen
De huisartsenpraktijk biedt huisartsenzorg aan cliënten en heeft ondervonden dat de behandeling van specifieke doelgroepen zoals kwetsbare ouderen die thuis wonen en cliënten die een Covid-19 infectie hebben gehad of verdacht worden een Covid-19 infectie te ondergaan enorm moeilijk is geworden door de effecten van de Corona-crisis.
De huisartsen en praktijkondersteuners van het huisartsenpraktijk zijn momenteel niet in staat huisbezoeken af te leggen bij cliënten, met name kwetsbare ouderen en cliënten die te maken hebben met een Covid-19 infectie krijgen hierdoor niet de zorg die juist zij nodig hebben. Het alternatief is de telefoon, maar dit geeft professionals niet de mogelijkheid tot goed persoonlijk contact. Het ontvangen van non-verbale signalen zijn belangrijk voor de kwaliteit van de diagnoses en cliënten vinden persoonlijk contact belangrijk. Een klein percentage van de cliënten maakt momenteel gebruik van het Umenz platform waarmee men kan communiceren en medische vragenlijsten kunnen worden afgenomen. Opschalen digitale toepassing De communicatie van het platform is echter nog beperkt. In samenwerking met Umenz wil de huisartsenpraktijk het platform opschalen en uitbreiden met de mogelijkheid tot aanvullende diensten als beeldschermzorg, tele(alarmering) en zelfmanagement. Dit is noodzakelijk voor de continuïteit van de zorg voor bovenstaande doelgroepen. Momenteel maakt ongeveer 10% procent van de cliënten gebruik van de app. De subsidie zal worden gebruikt om een pilot uit te voeren ter uitbreiding van bovenstaande diensten en opschaling tot 40% van het totale cliëntenbestand.