Implementatie Umenz Huisartsenpraktijk Drunen
Inleiding: Huisartsenpraktijk Drunen (HAP Drunen) biedt onder andere behandeling aan kwetsbare ouderen. Behandeling van deze groep mensen is enorm complex geworden door de effecten van de Corona-crisis. Huidige situatie: In verband met de Corona-crisis kunnen onze huisartsen en praktijkondersteuners geen huisbezoeken afleggen bij onze cliënten, met name de kwetsbare ouderen. Hierdoor zijn wij genoodzaakt om de telefoon te gebruiken, aangezien veel ouderen deze bezitten. We merken echter dat dit een afstand werpt naar onze cliënten. Het persoonlijke contact is verloren en behandelingen kunnen hierdoor moeizaam worden uitgevoerd. Opschalen digitale toepassing: We willen de telefoon vervangen door gebruik te maken van het Umenz platform, wat gebruikt kan worden voor cliënt specifieke begeleidingsprojecten en voor beeldschermzorg. Vóór de Corona-crisis werd dit bij ongeveer 5% van de cliënten gegaan. Tijdens de Corona-crisis is dit opgelopen tot 15% van onze cliënten. Dit project is er dan ook op gericht om versneld het Umenz platform in de praktijk te implementeren. Wij willen binnen dit subsidietraject een pilot uitvoeren en verder opschalen tot 40% van ons totale cliëntenbestand. Betrokken partijen: Externe leverancier Umenz verzorgt het Umenz platform om kwetsbare ouderen beter te kunnen behandelen met patiënt specifieke begeleidingsprojecten om het ziekteverloop te kunnen monitoren en eerder te kunnen behandelen indien noodzakelijk. Dit zal worden geïmplementeerd met het Umenz platform. Het implementeren van beeldschermzorg via het Umenz platform wordt door een eigen projectleider maar met specialistische kennis van Umenz verzorgd. Aanpak en planning: We gaan gefaseerd te werk met de opschaling van beeldschermzorg binnen onze huisartsenpraktijk. De voorbereidingen zijn reeds van start gegaan begin juli 2020 en duren tot september 2020. Vervolgens wordt het in de praktijk gebruikt door 8 behandelaren voor circa 1.500 tot 2.000 cliënten vanaf 1 augustus 2020 tot en met 30 april 2021. Uiteraard monitoren we het gebruik en stellen wij dit zo nodig bij. De concrete activiteiten betreffen: - Bepalen Umenz oplossing op basis van functioneel/technisch programma van eisen; - Vormgeven en inrichting werkprocessen; - Instructie en training behandelaren en cliënten; - Communicatie naar huisartsen, praktijkondersteuners, cliënten en andere aanvullende diensten; - Aanschaf software en E-Health platform van Umenz; - Inrichting helpdesk voor gebruikersproblemen/-incidenten; - Monitoring en evaluatie.