Beeldbellen kwetsbare ouderen Amsterdam Oost
Het Coronavirus heeft de leefwereld van een grote groep al (sociaal) kwetsbare ouderen verder onder druk gezet. De groep kwetsbare thuiswonende ouderen hebben in deze tijd meer dan ooit behoefte gehad aan continuïteit van steun vanuit hun netwerk. De beste manier om aan continuïteit van ondersteuning voor kwetsbare thuiswonende ouderen te voldoen is middels digitale ondersteuning op afstand. Een samenwerking van diverse welzijns- en zorgorganisaties uit Amsterdam Oost wil met deze aanvraag beeldbellen en thuisondersteuning mogelijk maken voor kwetsbare (migranten) ouderen en hun mantelzorgers. Wij maken hiervoor gebruik van het al in gebruik zijnde Memory Lane ZorgScherm: een touchscreen dat door ouderen kan worden bediend zonder enige technische kennis. Het ziet eruit als een mooie digitale fotolijst, maar het biedt ook een aantal slimme functies gericht op zorg en ontspanning. Met deze subsidieaanvraag willen we inzetten op continuïteit van ondersteuning voor kwetsbare ouderen in tijden waarin de 1,5 meter samenleving het nieuwe normaal is. We doen dit middels beeldbellen met het opgezette netwerk. De EHealth applicatie ondersteunt de betrokkenen op drie manieren: 1) opbouwen van een digitaal netwerk rondom kwetsbare cliënten waar cliënten mee kunnen beeldbellen, 2) mogelijkheid voor professional en mantelzorger om ‘zorg op afstand’ te leveren en 3) gebruiksvriendelijke hard- en software die de zelfredzaamheid van zorgbehoevende ouderen bevordert en hen in staat stelt te beeldbellen, foto’s te maken, afspraken in de agenda in te plannen, ansichtkaarten te sturen, video’s te bekijken en deel te nemen aan digitale beweegprogramma’s. We willen middels deze subsidieaanvraag de capaciteit van de zorgschermen verdubbelen met 30 bewoners en een gedegen structuur voor het gebruik opzetten. Om zo de continuïteit van ondersteuning voor kwetsbare ouderen gedurende een eventuele tweede golf van Covid-19 te garanderen en E-Health onderdeel te maken van reguliere ondersteuning. We doen dit door te focussen op drie onderwerpen: 1) door te richten op duurzame (verdere) implementatie van de digitale toepassing samen met eindgebruikers (kwetsbare ouderen en mantelzorgers), 2) door monitoring en evaluatie naar het gebruik van de zorgschermen door eindgebruikers en 3) door te zoeken naar mogelijkheden voor (financiële) borging van de digitale ondersteuning in samenwerking met Gemeente Amsterdam.