Beeldzorg in de Wijk
De reden voor het invoeren van E-Health binnen Beek en Bos is tweeledig: Als gevolg van het Coronavirus ervaren de zorgprofessionals van Beek en Bos dat ouderen in de thuissituatie gevoelens ontwikkelen van eenzaamheid, somberheid, machteloosheid en verveling. Hoewel Nederland zich momenteel in de versoepeling van de maatregelen bevindt, zijn deze gevoelens nog steeds aanwezig. Naar verwachting zullen de maatregelen op termijn weer aangescherpt worden. De lockdown heeft ervoor gezorgd dat veel ouderen in een sociaal isolement raakten en hierna er niet meer volledig zijn uitgekomen. Dit doordat vele sociale activiteiten weinig tot niet plaatsvinden en ontmoetingen die wél plaatsvinden (zoals bijvoorbeeld de dagbesteding) op afstand van 1,5m moeten plaatsvinden. De zorgprofessionals zien er dat er een groot verlangen is naar het ‘oude normaal’. Zolang dit niet mogelijk is, zien sommige ouderen de meerwaarde niet meer van ontmoetingen. Echter sociaal contact blijft een basisbehoefte. Beek en Bos maakt zich dan ook grote zorgen over het welzijn van deze ouderen. Om deze ouderen te kunnen blijven ondersteunen en in “beeld” te houden, wordt het beeldbellen ingezet. Eenzaamheid blijft een onderwerp waar aandacht voor moet zijn. Door de afgelopen maanden heeft Zorgcentrum Beek en Bos ervaren dat de zorg voor met name in de wijkverpleging anders ingericht moet en kan worden: efficiënter. Door het beeldbellen van medewerkers wijkverpleging met de cliënten, worden er niet alleen kosten bespaard, maar kunnen er meer mensen bereikt worden in een bepaalde tijd. Deze vorm van E-Health willen we inzetten bij de ouderen, die niet dagelijks fysiek contact nodig hebben in de zorg. Hiermee borduren we mede voort op de voorspellingen die zijn gedaan aangaande een ‘tweede golf. De digitale toepassing die Beek en Bos wil implementeren en opschalen betreft het Home Living Concept van De Heer Medicom. Hoewel dit concept meerdere mogelijkheden bevat, wil Beek en Bos voor nu de volgende diensten via beeld gaan leveren: (1) Begeleiding in Beeld en (2) Goedemorgen/Goede Avond Service. Bij begeleiding in beeld wordt het beeldcontact ingezet voor het geven van informatie, advies of instructies aan cliënten en/of mantelzorgers bij de uitvoering van Algemene Dagelijkse Levensverrichtingen. Bij de Goedemorgen/Goede Avond Service wil Beek en Bos medewerkers en vrijwilligers inzetten om een sociaal isolement van de ouderen te voorkomen. De beschreven diensten worden bij 25 ouderen geïmplementeerd en opgeschaald. De doelstelling van dit project is het bieden van een tweetal diensten met beeldcontact, waardoor de zorgprofessional minder fysiek aanwezig hoeft te zijn in de woning van de cliënt en cliënten makkelijk beeldcontact kunnen leggen met vrienden, kennissen en familie. Enerzijds wordt hiermee de zorg efficiënter georganiseerd en besmetting van de zorgprofessional en/of cliënt zoveel als mogelijk voorkomen. Anderzijds wordt getracht een sociaal isolement en eenzaamheid zoveel als mogelijk te voorkomen. Het project bestaat uit 4 fasen, namelijk: (1) Voorbereiding implementatie (2) Implementatie (3) Opschaling en Borging (4) Evaluatie en Overdracht. Binnen het project zijn diverse interne- en externe stakeholders betrokken om het project in goede banen te leiden.