Digitale spreekkamers
Huisartsenkoepels HONK en HKN willen digitale spreekkamers (beeldbellen en chatten) integreren binnen hun huidige EPD systeem voor de ketenzorg, (kwetsbare) ouderen, mensen met een chronische beperking. Momenteel is er nog geen toereikende technische integratie en is het van belang dat deze op korte termijn beschikbaar is. Er is daarom een plan van aanpak opgesteld die bestaat uit vier fasen. In de eerste fase wordt er een verkenning opgestart in het veld, worden de aanbieders in gebracht, de technische- en functionele eisen geformuleerd en wordt er een plan van aanpak gemaakt voor het uitrollen en implementatie. Vervolgens wordt er in de tweede fase een aanbieder gekozen, een werkinstructie opgesteld en moet het proces worden ingericht. Hierna moet dit gecommuniceerd worden naar alle huisartsenpraktijken en patiƫnten. Daarom wordt er een onderdeel van de ICT-menukaart opgesteld, waarop het onderdeel digitale spreekkamers (beeldbellen/chatten) wordt uitgelicht en uitgediept. In de vierde fase is het belangrijk dat trainingen worden gegeven zodat iedereen in staat is om deze digitale vertaling te maken. Na de implementatie is het van belang dat deze digitale werkwijze gecontinueerd wordt (ook na de Coronacrisis) en dat de resultaten worden gemonitord door middel van kwantitatieve en kwalitatieve methoden.