Zorgondersteuning via beeldbellen
Stichting Vanboeijen heeft met de coronacrisis naast de dagbestedingslocaties ook de beide gezondheidscentra in Assen en Meppel moeten sluiten. Hiermee zijn alle afspraken tussen cliënten en (para)medici, maar ook agogen komen te vervallen, op spoedafspraken na. Met deze subsidie wil Vanboeijen vooral (para)medici en gedragsdeskundigen via de aanschaf van laptops de mogelijkheid bieden om de reguliere afspraken met cliënten, maar ook onderling overleg, waar mogelijk zoveel mogelijk doorgang te laten vinden via beeldbellen. Ook willen we aan de kant van cliënt en verwant zorgen voor de juiste middelen om zorg op afstand mogelijk te maken. Dit doen we met iPads. Na de juiste configuratie van de devices worden ze aan de hand van eenvoudige instructies en online helpvormen uitgerold onder medewerkers en cliënten (via begeleiders). Afspraken tussen behandelaars/agogen en cliënten/verwanten vinden altijd plaats in bijzijn van de (persoonlijk) begeleider. Zij zijn medeverantwoordelijk voor het correct gebruik van de iPads door cliënten. Monitoring van het gebruik vindt plaats via Teams. Dit programma wordt op dit moment gebruikt bij Vanboeijen en is uitermate geschikt voor beeldbellen en zorg op afstand.