Beeldbellen en online contact voor kwetsbare ouderen in Didam
Door de uitbraak van COVID-19 virus dit voorjaar, konden veel kwetsbare ouderen die wel al in beeld waren niet bezocht worden, het contact verliep grotendeels telefonisch, dit betekent dat de zorg die deze kwetsbare, thuiswonende groep nodig heeft beperkt gegeven kon worden.
De praktijkondersteuners ouderenzorg van het Gezondheidscentrum Didam zijn de spin in het web voor deze kwetsbare groep. Om de continuïteit van zorg nu en in de toekomst beter te kunnen waarborgen wil het gezondheidscentrum beeldbellen en andere online ondersteuning bij vooral kwetsbare ouderen aanbieden en ondersteunen.
Voor die patiënten die moeite hebben met digitale vaardigheden of die niet draagkrachtig genoeg zijn voor eigen middelen, wil het gezondheidscentrum devices ter beschikking stellen. De doelgroep en de medewerkers worden begeleid in het gebruik van de mogelijkheden. Het gezondheidscentrum verwacht binnen de projectperiode ongeveer 350 ouderen kennis te laten nemen en gebruik te laten maken van beeldbellen en ander online contact, deels door eigen devices en deels door devices in bruikleen te stellen. De verachting is dat door devices in bruikleen te geven, de drempel wordt verlaagd om met deze technologie aan de slag te gaan.