Digitale thuisbegeleiding Welzin
Door het ontstaan van het Corona-virus zijn is welzijnsorganisatie Welzin op zoek naar mogelijkheden om onze zorg en ondersteuning te blijven leveren maar dan via een digitale weg. Afhankelijk van de maatregelen en de mate van ‘lockdown’ én de mate van kwetsbaarheid van onze doelgroep moeten wij onze dienstverlening anders organiseren. Vanwege de maatregelen die afgekondigd zijn door de overheid kunnen groepsgerichte activiteiten en sommige vormen van individuele ondersteuning niet meer (op dezelfde manier als voorheen) doorgaan. Dit betekent dat we op drie specifieke vormen van onze dienstverlening niet de nodige zorg en ondersteuning kunnen leveren en dat daarmee doelstellingen uit zorgplannen niet behaald kunnen worden. Voor de cliënten van Welzin betekent dit dat dagactiviteiten voor kwetsbare senioren beperkt geleverd worden en dat de kwetsbare (Wijk en Participatie-) groepen niet/beperkt bij elkaar kunnen komen. Binnen deze groepen is er normaal ruimte voor ontmoeting en ondersteuning voor mensen met psychische kwetsbaarheid. Daarnaast vindt de ambulante begeleiding vanuit Thuisbegeleiding nu vaker op afstand plaats echter hebben we hiervoor niet de juiste middelen. Wij maken ons zorgen om de geïsoleerde, psychisch kwetsbare doelgroep die door de Corona-crisis en de maatregelen extra geïsoleerd is geraakt. Binnen deze groep is een groot aantal mensen dat niet (digi-)taalvaardig genoeg is om met de gangbare digitale middelen contact te onderhouden met netwerk en hulpverlening. Om deze problemen te ondervangen kijken we naar de inzet van ondersteunende hulpmiddelen, diensten en zorgtechnologie die past bij de behoefte van de klant. In deze aanvraag zetten we de kaders neer voor een implementatie voor zorg op afstand op een gestructureerde wijze. Welzin wil voor haar klanten op een zo kort mogelijke termijn een digitale verbinding tot stand brengen met als doel om (kwetsbare) senioren toch begeleiding te kunnen bieden die hard nodig is en om mensen minder het gevoel te geven van eenzaamheid. We richten ons hierbij op twee groepen: senioren met een hulpvraag en cliënten die minder (digi-)taalvaardig zijn. Zij vallen hierdoor in een gat wat grote gevolgen heeft voor hun welbevinden. We willen ondersteuning bieden aan onze klanten en hun mantelzorgers door middel van het inzetten van beeldscherm zorg op afstand gericht op de klant, familie en onze zorgverleners. We kijken hierbij specifiek naar de groep: cliënten met thuisbegeleidingen dagbesteding en deelnemers aan de WEP-groepen. Niet zozeer naar de gehele cliëntenpopulatie. De gehele klantengroep van Welzin is veel groter we bedienen namelijk duizenden mensen uit de regio.