Beeldzorg Ambulante Dienst
Diverse cliënten hebben afspraken afgezegd in het begin van de crisis rondom Covid-19. Daarbij werd aangegeven dat de ambulante medewerker niet langs hoefde te komen. Gezien de gezondheidsrisico’s was dat in het begin van de crisis niet verstandig en mocht er een tweede golf komen dan is dat opnieuw een risico. De Gemiva-SVG Groep ondersteunt echter vaak kwetsbare cliënten, zoals cliënten met een licht verstandelijke beperking bij hun sociale weerbaarheid of ouders met een licht verstandelijke beperking bij de opvoeding. Het is dan ook erg belangrijk dat ondersteuning op afstand adequaat geboden wordt aan deze kwetsbare doelgroepen. Voor de lange termijn willen wij dan ook een mix stimuleren van zorg dichtbij en zorg op afstand. Wanneer er langere tijd geen ondersteuning wordt geboden lopen deze kwetsbare doelgroepen en hun kinderen de komende periode een groot risico. Kans op oplopende ruzies, incidenten met (huiselijk) geweld, overvraging van het gezinssysteem of juist onder-stimulatie van jonge kinderen ligt op de loer met alle gevolgen van dien. Bij cliënten is lang niet altijd een Wifi-verbinding of computer/tablet aanwezig en een beperkt aantal ambulante medewerkers beschikt nog niet over een tablet of laptop. Hierdoor lukt het niet om zorg op afstand te kunnen aanbieden. Door een combinatie van scholing, daar waar noodzakelijk het aanbieden van een tablet en niet onbelangrijk nazorg wil de Gemiva-SVG Groep het beeldbellen onder de aandacht brengen en implementeren bij zowel ambulante medewerkers als hun cliënten. Waarbij uiteindelijk een mix van zorg dichtbij als via beeldbellen wordt verankerd in het zorgaanbod.