Ambulante (crisis)zorg digitaal dichtbij
Aan het begin van de Corona crisis heeft Zuyderland GGz noodgedwongen alle contacten met haar cliënten omgezet naar contact op afstand, telefonisch of via beeldbellen. Ook is de opschaling van e-health versneld doorgezet.
Zuyderland GGz doet deze subsidieaanvraag om knelpunten die zijn ontstaan tijdens de Corona crisis mede op te lossen. Het betreft de volgende knelpunten:
- Cliënten die gewend waren outreachende zorg te ontvangen (bijvoorbeeld huisbezoeken van hun casemanager), kregen geen zorg thuis meer, maar hadden alleen telefonisch of digitaal contact met hun behandelaar. Een deel van deze cliënten heeft geen toegang tot digitale zorg, omdat ze geen beschikking hebben over een device (pc/laptop, tablet of smartphone) en/of omdat ze niet digitaal vaardig genoeg zijn. Kortom, een verschraling van de zorg en contact in deze periode voor deze doelgroep.
- Ook toen face to face zorg weer langzaam kon worden opgestart, wilden niet alle cliënten weer naar de locatie komen of een hulpverlener thuis ontvangen uit angst voor besmetting.
- Daar waar face to face contact noodzakelijk was (bijvoorbeeld in crisissituaties), was het niet altijd gemakkelijk om een veilige situatie te creëren waarin goede zorg kon worden geleverd.
- Tablets + data abonnement om in bruikleen te geven aan cliënten die geen toegang hebben tot digitale zorg omdat ze geen device hebben, zodat zij ook toegang hebben tot digitale zorg op afstand en (dreigende) crisis sneller gesignaleerd kan worden.
- Slimme brillen inzetten bij cliënten in (dreigende) crisis die face to face gezien moeten worden, zodat op afstand meegekeken kan worden en zo goed en effectief mogelijk thuis beoordeeld en behandeld kan worden.
Projectsamenvatting
Projectnummer
SETD000410
Locatie
Nederland
Status
Afgerond
Jaar
2020
Subsidieregeling
SET COVID-19 2.0
Sectoren
Medische sector,
Medische hulpmiddelen,
Gezondheidszorg,
Thuiszorg
Aanvrager
Stichting Zuyderland Medisch Centrum