Inzet beeldschermzorg Stichting Rosengaerde Covid-19 2.0
Dit project wordt gerealiseerd door Stichting Rosengaerde. Als Rosengaerde ervaren wij een grote behoefte/noodzaak, voor het aanbieden ondersteuning aan al onze thuiswonende kwetsbare cliënten met een chronische beperking en/of waar sprake is van (lichte) dementie. Daarnaast vraagt het nadrukkelijk ondersteuning voor de mantelzorgers en het aantal contact momenten te minimaliseren voor de zorgorganisatie en netwerk. Ondersteuning door het inzetten van technologische middelen die er aan bijdragen om zorg op afstand te kunnen bieden, mantelzorgers ontlast en daarnaast de cliënten extra rust - afleiding geven. Het betreft de inzet van beeldschermzorg middels het inzetten van Companen en Nebula (beeldbellen via een beamer vergroten voor de slechtzienden, bedlegerige cliënten) en het inzetten van middelen welke gericht zijn op medicatie ondersteuning op afstand voor de thuiswonenden cliënten. Het betreft de inzet van de Compaan met beeldschermzorgtoepassingen en passende accessoires en netwerkverbindingen De installatie hiervan wordt door de leveranciers verzorgd bij ca. 25 extramurale cliënten waar de nood het hoogst is (ca. 10 % van alle cliënten) en zorgverleners van Rosengaerde. Rosengaerde tracht met de uitbreiding van de inzet van beeldschermzorg onder meer: • het aantal fysieke zorgmomenten te verminderen om verspreiding van Covid-19 te voorkomen; • mantelzorgers in staat te stellen om met behulp van beeldschermzorg contact te kunnen onderhouden en daarmee bezoek aan kwetsbare groepen te kunnen beperken; • cliënten sociaal te ondersteunen ter voorkoming van een sociaal isolement. In dit project worden voorgeselecteerde leveranciers van technologie met bewezen draaiboek gebruikt. Na goedkeuring van RVO volgt bevestiging van afspraken en contracten inclusief verwerkersovereenkomst en ondersteuningsafspraken. Hierna wordt door de interne projectleider het draaiboek specifiek gemaakt en wordt ook de communicatie naar cliënten en eigen medewerkers in gang gezet. Er wordt aansluiting gezocht op de training en coaching voor het projectteam bij Saam welzijn om het projectteam adequaat op te leiden en te coachen. Support wordt ingericht voor gebruikersondersteuning aan medewerkers en cliënten. De leveranciers, met name Compaan, zijn verantwoordelijk voor het juist en veilig uitvoeren van de technische implementatie. Rosengaerde verzorgd een veilige distributie van de geïnstalleerde devices en apps naar de cliënten. Borging van kwaliteit van zorg alsmede de veiligheid wordt door inzet van flitsaudits met onmiddellijke terugkoppeling aan het projectteam voor maatregelen gerealiseerd. Evaluatie wordt uitgevoerd door het projectteam. Resultaten worden ‘on the fly’ via VitaValley SET-Up gepubliceerd waar mogelijk.