Structurele beeldschermzorg bij Stichting Welzijn Ouderen Soest
De Covid-19 crisis treft kwetsbare ouderen dubbel. Veel ouderen vereenzamen door de huidige maatregelen. In de huidige situatie van gedwongen isolement richt Stichting Welzijn Ouderen Soest (SWOS) haar werkzaamheden anders in met specifieke aandacht voor (kwetsbare) ouderen. Knelpunten die nu naar voren komen zijn de afname van het gebruik van beeldbellen door versoepeling van de Corona maatregelen en het gebrek aan gebruik van E-Health toepassingen door de meest kwetsbare ouderen. Wij zien in het gebruik van de Compaan een unieke mogelijkheid om deze knelpunten op te lossen. Daarmee bieden we de ouderen een duurzame basis voor zorg op afstand, bevorderen van welzijn en ontlasten we de zorg. De Compaan is een tablet speciaal ontwikkeld voor mensen die gewone technologie lastig vinden. De tablet stelt mensen in staat op een makkelijke manier te beeldbellen, berichten uit te wisselen, foto’s te delen en een online agenda bij te houden. De Compaan is gekoppeld aan het Compaan Portaal, een online omgeving waar familie, vrienden, mantelzorgers en zorgverleners met de Compaan communiceren. De Compaan is instelbaar als “klassieke” Compaan voor mensen die onervaren zijn in het gebruik van digitale techniek en als Compaan Connect voor mensen die meer autonomie wensen binnen een beschermde omgeving. Vanuit het Compaan Portaal kunnen ook specifieke instellingen rondom functionaliteiten, icoongrootte en favorieten beheerd worden en zijn verschillende toepassingen voor mantelzorg mogelijk. Professionele zorg wordt geleverd vanuit de Compaan Partneromgeving, een online omgeving voor professionele zorgverleners. Het plan is om 40 Compaan tablets te leveren aan SWOS die daarmee 1,33% van het totale cliëntenbestand van 3000 bereiken. Professionals en vrijwilligers van SWOS begeleiden de introductie en het gebruik en onderhouden via beeldbellen contact met de gebruikers. Daartoe worden ook mantelzorgers intensief betrokken en geïnstrueerd om cliënten te ondersteunen bij de installatie en het gebruik. De professionals en vrijwilligers worden ook getraind in het gebruik van de Compaan en bijbehorende systemen waardoor de implementatie op de juiste manier zal gaan. Hiermee wordt direct de basis gelegd om het gebruik van deze E-Health toepassing voor de langere termijn te borgen bij zowel de cliënten als de professionals en vrijwilligers zelf.