Beeldzorg bij psychiatrische patiënten met een licht verstandelijke beperking
Achtergrond Onze thuiswonende cliënten (doelgroep LVB met psychiatrische problematiek) komen naar de polikliniek voor behandeling. Daarnaast bieden onze FACT teams outreachende zorg bij cliënten thuis. Tijdens de Covid-19 uitbraak heeft Trajectum de eerste ervaringen opgedaan met beeldzorg om de behandeling te kunnen continueren. Hoewel face-to-face contact altijd nodig zal zijn voor onze doelgroep is beeldzorg ook na Covid-19 een waardevolle aanvulling op onze zorgverlening die deze face-to-face contacten gedeeltelijk kan vervangen. Digitale toepassingen Binnen Trajectum wordt er al gebruik gemaakt van mobile thin clients (een soort laptop) door ambulante behandelaren om de urenregistratie op te kunnen doen. Echter niet alle ambulante medewerkers hebben een dergelijke mobiele thin client; hiervan zullen er meer worden aangeschaft om ook beeldzorg en chatfunctie te kunnen bieden. Er is aanvullende software nodig om buiten Citrix om beeldzorg te kunnen realiseren. Dit wordt ontwikkeld samen met de leverancier MDCS B.V. en op alle MTC’s gezet (bestaande en nieuwe). Tijdens de Covid-19 uitbraak heeft Trajectum gekozen voor software van Mobiléa om beeldzorg en chatfunctie te faciliteren met een op onze doelgroep gerichte eenvoudig toegankelijke software die tevens aan de AVG en NEN 7510 voldoet. Dit zouden we na de uitbraak graag willen continueren en borgen binnen onze behandelprocedures. Onze FACT teams bieden bemoeizorg aan een groep cliënten die vaak niet over een mobiele telefoon, of beltegoed, of computer beschikt. Deze groep cliënten willen we een mobiele telefoon met datategoed bieden om zo de bemoeizorg te versterken en de mogelijkheid te bieden tot digitaal contact. Doelstelling Trajectum heeft circa 900 thuiswonende cliënten ambulant in zorg. Wij willen bij 40% van de huidige cliënten ook na de Covid-19 crisis de zorg continueren met beeldzorg en chatten. Ook bij de intake van onze nieuwe cliënten willen we beeldzorg gebruiken bij de intake. De maandelijkse instroom van nieuwe cliënten is normaal circa 30-40. Zodat beeldzorg ook na de Corona-crisis een onderdeel kan blijven van de behandeling. Beeldzorg is een moderne manier om goede zorg te verlenen. Het wordt blijvend een waardevolle aanvulling op de zorg die Trajectum biedt die de kwaliteit van de zorg kan verbeteren en kan bijdragen aan het efficiënt inzetten van medewerkers. Betrokken partijen (met wie) De leverancier van de software en adviseur t.a.v. het inrichten en borgen van beeldzorg is Mobiléa De cliënten zijn verzekerd bij de verschillende zorgverzekeraars (zilveren Kruis, Menzis, Eno, VGZ) De cliënten komen uit verschillende zorgkantoorregio’s (Zilveren Kruis, Menzis) Aanpak/activiteiten (het hoe) Beschrijf hier de activiteiten. De activiteiten worden vervolgens in de tabel kort uitgewerkt. De aanpak bestaat uit de volgende activiteiten: • Projectplanning en coördinatie; • Borging beeldzorg en chatfunctie door scholing medewerkers en aanpassing werkprocessen; • Pilot mobiele telefoons FACT teams.