Beeldschermzorg Thuis
De maatregelen die door de overheid ten tijde van de Covid-19 uitbraak zijn opgelegd hebben een grote impact gehad op leven van cliënten die zorg van Stichting Cardia ontvangen en de wijze waarop Stichting Cardia de door haar geboden zorg kon leveren. Het project bestaat uit het versneld implementeren van beeldschermzorg bij thuiswonende cliënten. Cardia zal met de inzet van een beeldschermzorg de continuïteit van de zorgverlening beter waarborgen in complexe situaties. Juist wanneer er extra behoefte is aan zorg en ondersteuning en risicosignalering. Het project betreft de aanschaf van devices met bijbehorende applicatie/ licentie waarmee minimaal 10 zorgverleners in verschillende functies 22 extramurale cliënten ondersteunen via beeldschermzorg. Hiermee zullen 22 van de 308 cliënten die thuiszorg ontvangen gebruik kunnen maken van de E-Health implementatie. Dit komt uit op een percentage van 7,14%. Cliënten ontvangen de zorg die zij nodig hebben. Afhankelijk van de situatie wordt beeldschermzorg of zorg thuis ingezet. Voor het leveren van beeldschermzorg denken we aan de inzet van Mobilea of Caresharing. Het project bestaat uit 2 onderdelen: 1. Techniek Het project start met de selectie van benodigde software en apparaten. Deze worden geselecteerd op basis van criteria en ervaringen bij andere organisaties. Hierop vindt afstemming plaats met gebruikers (wijkverpleegkundige en professionele adviesraad), en een cliënt (de centrale cliëntenraad). Met de geselecteerde leverancier worden afspraken gemaakt rond services en privacybescherming. Ook worden afspraken gemaakt rond implementatie en uitlevering van apparaten. 2. Project en organisatie Vervolgens wordt een projectplan opgesteld voor de implementatie. Werkprocessen voor beeldschermzorg worden beschreven voor verschillende doelgroepen. Daarna wordt de training en communicatie naar cliënten en eigen medewerkers in gang gezet. De implementatie vindt plaats in een hoog tempo om zodoende beeldschermzorg zo snel mogelijk voor zo veel mogelijk cliënten beschikbaar te maken. Er vindt continue evaluatie en bijstelling plaats. Hoge mate van betrokkenheid van de teamleiders is hierbij essentieel. Deze implementatie zal plaatsvinden in nauw overleg met de cliënten via de centrale cliëntenraad en de professional via de wijkverpleegkundige.