Veilig Cliëntondersteuning op afstand voor kwetsbare mensen met een beperking
Cliëntondersteuning op afstand voor kwetsbare mensen met een beperking 1. Werken met beveiligd beeldbellen: voor 50 medewerkers die cliënten ondersteunen. Onze cliënten zijn kwetsbare mensen met een beperking, zoals mensen met een Licht Verstandelijk Beperking (LVB), Niet Aangeboren Hersenletsel(NAH) en autisme (ASS). Beeldbellen betekent een inhoudelijke aanvulling op onze dienstverlening. De afgelopen maanden hebben onze cliëntondersteuners i.v.m. de Corona-maatregelen zoveel mogelijk op afstand proactief contact gehouden met cliënten via (beeld)bellen, mailen en appen. Sinds de versoepelingen is er daarnaast ook face-to-face contact in Corona-proof ruimtes en middels wandelen mogelijk. We beschikken echter nog niet over een ISO-gecertificeerd en gebruikersvriendelijk beeldbelsysteem. Aangezien de verwachting is dat we tot en met de winter in ieder geval nog te maken zullen hebben met Corona maatregelen en we ook op de langere termijn voordelen zien in het combineren van face-to-face contact met beeldbellen willen we investeren in beveiligd beeldbellen om het gebruik te vergroten en te optimaliseren. 2. Informatie en advies via digitaal platform: Onze reguliere website willen we uitbreiden met een digitaal platform waarop informatie en advies (filmpjes en instructie) op begrijpelijke wijze in taal voor allemaal toegankelijk wordt voor kwetsbare mensen met een beperking en hun omgeving (familieleden/mantelzorgers/professionals). Gedurende de Corona-crisis is de behoefte van onze doelgroep aan overzichtelijke en begrijpelijke informatie over diverse zaken nog duidelijker geworden. Cliënten met LVB nemen beeldende informatie beter op dan geschreven informatie. We zien het toegankelijk en laagdrempelig beschikbaar maken van informatie- en adviesfilmpjes als waardevolle aanvulling op onze face-to-face groepsbijeenkomsten voor cliënten en als uitkomst om informatie- en advies op afstand aan thuiswonende kwetsbare mensen te bieden. In de toekomst hopen we met de combinatie van beeldbellen en face-to-face contact en een digitaal informatieplatform ook een oplossing beschikbaar te hebben voor de toenemende behoefte aan ondersteuning (in Zuid-Limburg o.a. door de vergrijzing) dichtbij huis in combinatie met schaarse middelen in het sociaal domein en krapte op de arbeidsmarkt. Met de combinatie hopen we een efficiëntie slag te maken die tegemoet komt ook aan de wensen van onze cliënten om zo zelfstandig mogelijk mee te kunnen blijven doen.