E-Health voor GGZ
Knelpunten: • Efficiënter via digitale middelen administratief proces, psycho educatie en behandeling bieden, zodat er meer tijd overblijft voor tele of face to face contact, wat resulteert in een blended behandeling, waarbij we een beter behandelresultaat verwachten. • Meer mogelijkheden aan cliënten bieden om zelf regie te voeren. • Veiligere en digitale receptversturing naar apotheek en raadplegen van medicijn gebruik historie. • Veilig communiceren met de cliënt (via E-Health/mail). • Contact met/Behandelen van cliënten digitaal (beeldbellen en/of telefonisch). We willen hiervoor de volgende (E-Health) toepassingen gebruiken: • Therapieland. • Welbee. • Digitaal via LSP medicijnen voorschrijven en raadplegen. • Zivver. • Beveiligd beeldbellen. • Embloom. De implementatie zal door een projectmanager uitgevoerd worden. • Aanschaffen van de benodigde licenties. • Draagvlak onder de behandelaars creëren, zodat zij weer draagvlak onder hun cliënten kunnen creëren. • Technische uitleg over hoe het moet/kan worden gebruikt. • Implementatie. • Best practices/protocollen. • Evaluatie en aanpassing waar nodig (PDCA). • Aanpassen werkprocessen en procedures op basis van ervaringen. We willen alle cliënten de mogelijkheid om aan deze vernieuwingen deel te nemen. Onze ervaring is echter dat deelname sterk zal afhangen van de opleidingsgraad, leeftijd en affiniteit met ICT. Aangezien we ook weinig ervaring hebben hoe onze doelgroep die vooral uit achterstandsgebieden afkomstig is, waarbij ook de Nederlandse taal soms moeilijk of geheel niet mogelijk is, is een percentage moeilijk in te schatten. We zullen in ieder geval als het om digitaal medicijnen voorschrijven betreft, dit zoveel mogelijk digitaal proberen te doen. Deelname aan beeldbellen of telefonisch zal naar ons verwachting ook relatief hoog zijn in de huidige Corona tijd. Digitaal volgen van E-Health programma’s zal iets lager liggen, waarbij we wel aan alle cliënten het wel zullen aanbieden.