Medicijn dispenser

Binnen Thuiszorg Samen staat eigen regie en zelfredzaamheid voorop. Gedurende de Covid-19 crisis is dit extra belangrijk omdat zelfredzaamheid het aantal fysieke zorgmomenten beperkt. Een van de manieren om zelfredzaamheid te bevorderen is het inzetten van een medicijndispenser. Hier willen we versneld mee aan de slag. Het inzetten van de medicijndispenser draagt daarnaast bij aan doelmatige zorg en efficiënter werken. Gezien de stijgende zorgkosten, vergrijzing (toename in aantal cliënten) en toenemende krapte op de arbeidsmarkt is het belangrijk om medicijndispensers in te gaan zetten. Een medicijndispenser is een apparaat dat cliënten kan begeleiden in het innemen van medicatie. Cliënten kunnen hiermee zelfstandig hun medicijnen innemen. Een medicijndispenser herinnert de cliënt eraan om (de juiste) medicatie in te nemen. In het apparaat zit een rol met de medicijnen gesorteerd in zakjes per innamemoment. Op het moment dat de cliënt medicijnen nodig heeft, geeft het apparaatje een herinneringsgeluid af. Indien de gebruiker niet reageert op het geluid en het zakje dus niet afscheurt, wordt dit doorgegeven aan de supportdesk en kan zo nodig thuiszorg worden ingeschakeld. Cliënten zijn minder afhankelijk van de thuiszorg, hebben meer regie over hun eigen leven. Daarnaast draagt het bij aan het bieden van efficiënte en doelmatige zorg. Binnen Samen Thuiszorg willen we medicijndispensers gaan inzetten bij cliënten met een indicatie voor medicatie aanreiking waarbij de medicijndispenser geïndiceerd is. Dit wordt een vast onderdeel van het werkproces, ook na de coronacrisis. Wijkverpleegkundigen indiceren de medicijndispenser en zijn nauw betrokken bij dit project en ervaren het belang hiervan. De implementatie van de medicijndispenser wordt begeleidt door een projectleider vanuit Samen met ondersteuning van een projectleider van de leverancier. Het projectteam bestaat daarnaast uit (wijk)verpleegkundigen, teamleider thuiszorg, adviseurs finance en controll, kwaliteit en ICT. In de afgelopen tijd is veel aandacht besteed aan het draagvlak creëren voor het inzetten van technologische hulpmiddelen binnen de thuiszorg. Er worden bijeenkomsten georganiseerd voor de thuiszorgteams waar tekst en uitleg wordt gegeven over de noodzaak, mogelijkheden, werking van de medicijndispenser. Daarnaast zijn er keyusers in de teams, vindt coaching on the job plaats, komt het onderwerp regelmatig terug in teamoverleggen en zijn alle instructies 24 uur per dag terug te vinden in het kwaliteitsinformatiesysteem. Er wordt regelmatig geëvalueerd. Hier zijn de afdeling finance & control en kwaliteit ook bij betrokken. Het project wordt geïmplementeerd volgens de plan-do-act-check cyclus. Cijfers over de inzet van het aantal medicijndispensers worden gedurende het project en daarna gemonitord. Deze zijn inzichtelijk voor de teamleiders en worden maandelijks besproken op het productlijn thuiszorg overleg.

Projectsamenvatting

Projectnummer SETD000292
Locatie Nederland
Status Lopend
Jaar 2020
Subsidieregeling SET COVID-19 2.0
Aanvrager Verpleeghuis Magnushof