Erbij blijven, Erbij horen, Erbij willen zijn
Knelpunt: De Corona crisis heeft geleid tot een toename in het aantal geïsoleerde en eenzame ouderen. Naarmate het isolement vanwege de Corona crisis langer duurde kregen we steeds meer signalen dat ouderen ‘het zat waren’. In het bijzonder ouderen die te maken hebben met verlies van partner/kind/gezondheid vragen zich af wat voor zin het leven op deze manier nog heeft. Regelmatig telefonisch contact met bewoners was een tijdelijke werkbare oplossing maar er is een duidelijke behoefte aan meer persoonlijke en directe ondersteuning en nauwere samenwerking tussen de welzijnsorganisatie en het informele netwerk van de bewoner (o.a. mantelzorgers, familie, buren). E-Health toepassing Onze keuze is gevallen op Compaan Connect, voor zelfredzame ouderen. Wij denken dat E-Health/De Compaan voor een deel kan voorzien in deze behoefte aan contact, gezelligheid en/of een goed gesprek. Bovendien kan dit voorkomen dat het netwerk niet nodeloos verzwakt waardoor het risico op blijvend isolement toeneemt. Implementatie en borging In deze projectperiode worden alle professionals die met ouderen werken geschoold in gebruik van De Compaan en in het kunnen selecteren en benaderen van ouderen voor wie Compaan Connect bruikbaar is. Beeldbellen integreren wij in de reguliere welzijnsaanpak. Ouderen kunnen maximaal 6 maanden gratis gebruik maken van De Compaan. Hierdoor houden wij de Compaan in roulatie en kunnen steeds nieuwe ouderen benaderen. Inzet van technologie bij thuiswonende ouderen gaat om erbij blijven, erbij horen, erbij willen zijn en een overbrugging naar de toekomst. Daar zit voor welzijn het sociale rendement! WMO radar bereikt 60 nieuwe individuele klanten met De Compaan, dat is ruim 10% van de ouderen die individuele begeleiding vanuit welzijn krijgen.