Beeldschermzorg, met afstand toch dichtbij!
Dit project wordt gerealiseerd door Zorgcoöperatie Thuisbasis Brabant. Het betreft de inzet van beeldschermzorg van leverancier Mobilea bij 50 extramurale cliënten en zorgverleners van Thuisbasis Brabant. De coöperatie tracht met de inzet van een beeldschermzorg onder meer - indirecte reistijd van zorgmedewerkers teruggedrongen wordt; - mantelzorgers maximaal ondersteund worden in hun taak als mantelzorger; - cliënten sociaal ondersteund worden ter voorkoming van een sociaal isolement; - triage op afstand mogelijk wordt voor planbare en onplanbare zorgmomenten. Onze coöperatie biedt thuiszorg post-OK, terminale zorg en intensieve zorg aan een diverse groep mensen. We zien in deze uitbraak van corona (toename ziekteverschijnselen) en (preventief) afschaling van zorg dat er cliënten, mantelzorgers en zorgverleners overbelasten/of overvraagd raken. Om beeldschermzorg effectief in te zetten selecteren we de volgende groep cliënten: - Kwetsbare ouderen/chronisch zieken > 70 jaar, waarbij sprake van co-morbiditeit; - Kwetsbare mensen met co-morbiditeit, ernstige lichamelijke beperkingen en verhoogd risico op isolement; - Cliënten met een verdenking op, of corona positief getest die verblijven in thuisisolatie; - Cliënten zonder informeel netwerk. In dit project wordt eerst een selectieproces voor de keuze van technologie uitgevoerd aan de hand van de reeds aanwezige informatie binnen Thuisbasis Brabant. In Q3 2019 hebben we uitgebreid kennisgenomen van Mobilea beeldschermzorg en besloten om de applicatie te willen verbinden aan onze organisatie. Door de acute situatie van het corona virus is het zaak dit versneld op te pakken en te implementeren. Mede door de aanwezige kennis kunnen we direct door naar de voorbereiding-, en contractfase, waarin afspreken en contracten ten behoeve van AVG de Service Level Agreement (SLA) en de wijze van distributie van de devices afgesproken worden met de leverancier. In de volgende fase wordt een projectplan verder uitgewerkt en wordt ook de communicatie naar cliënten en eigen medewerkers in gang gezet. Daarna zal Thuisbasis Brabant een helder protocol voor hun medewerkers en cliëntenopstellen, waarbij de cliënten en de medewerkers ook ordentelijk opgeleid zullen worden. De leverancier Cloudy days is verantwoordelijk voor het juist en veilig uitvoeren van de technische implementatie, inclusief een veilige distributie van de geïnstalleerde devices naar de cliënten. Thuisbasis Brabant zal vervolgens nauw moeten toezien dat de leverancier het uitgedachte distributie- en implementatieplan juist en conform afspraak uitvoert. In de laatste fase zal het traject ook geëvalueerd worden, waarbij de resultaten ook gepubliceerd worden.