Beeldschermzorg in de Wijk
Coloriet heeft door de coronacrisis, net als veel andere zorgaanbieders, te maken met aanpassingen in het reguliere werkproces. De zorg aan thuiswonende kwetsbare ouderen staat door het coronavirus, en de maatregelen om verspreiding van het virus te voorkomen, onder druk. Wij willen onze cliënten juist in deze onrustige tijd zoveel mogelijk ondersteunen, waarbij het inzetten van zorg op afstand met behulp van beeldschermzorg voor onze cliënten en mantelzorgers in de wijkzorg een haalbare toepassing is. Binnen wijkzorg, dagbesteding en casemanagement dementie besteden we middels beeldschermzorg nadrukkelijk aandacht aan het bestrijden van eenzaamheid. Eenzaamheid kan namelijk andere problemen en daaruit voortvloeiende zorgvragen veroorzaken (depressie, ondervoeding, in bed gaan liggen, etc.). Door regelmatig beeldcontact willen we dit tegengaan. Na afloop van dit project hebben we beeldschermzorg geborgd binnen de reguliere werkprocessen en maakt dit deel uit van onze zorgverlening. Elk onderdeel heeft specifieke doelstellingen waaronder zorg op afstand, mantelzorggesprekken, zorgconsult en welzijnsactiviteiten op afstand. Hiervoor werken we samen met onze partner ZorgServicePunt+. Met hen verzorgen wij de volgende activiteiten binnen het project: • Samenstellen projectgroep. • Vaststellen beeldschermoplossing/inrichting tablet per doelgroep. • Voorbereidingen treffen (testen gekozen oplossing, gebruikershandleidingen, werkprocessen gereed maken). • Trainen van medewerkers via het train the trainer principe. • Cliëntselectie en eerste instructie aan cliënt/mantelzorger. • Verzorgen beeldcontactmomenten en begeleiding. • Verzamelen ervaringen, monitoring, evaluatie en vervolg.