Inzet medicijndispenser t.b.v. ondersteuning cliënten Reinalda
Zorggroep Reinalda beoogt minimaal 20 thuiswonende cliënten die zorg van ons thuiszorgteam ontvangen in de wooncomplexen van Zorggroep Reinalda te bedienen met behulp van een automatische medicijndispenser. Dit is wenselijk gebleken in de afgelopen periode waarin vanwege het Coronavirus maatregelen genomen moesten worden om (kwetsbare) ouderen te beschermen. Maatregelen die bestonden uit het minimaliseren van contact tussen zorgbehoeftige ouderen en anderen, waaronder zorgverleners en mantelzorgers. De onvoorspelbaarheid van het virus maakt dat we de komende tijd nog vaker te maken zullen krijgen met het verminderen van contact en het afschalen van zorgmomenten. Daarnaast weten we dat we nu al moeten anticiperen op de kloof tussen de toekomstige zorgvraag en de beschikbaarheid van personeel en mantelzorg. Er is sprake van een toenemend aantal zorgvragers, een teruglopende hoeveelheid arbeidskrachten, minder mantelzorgers per zorgvrager en langere wachtlijsten voor de verpleeghuizen. Door het wegvallen van de dagstructuur is het monitoren van en ondersteunen bij medicatiegebruik lastiger gebleken. Een automatische medicijndispenser kan hierbij ondersteunen. De cliënt wordt door de dispenser herinnerd aan het moment waarop hij medicatie moet innemen. Wanneer de cliënt de inname ondanks de herinnering van de dispenser vergeet, ontvangt de zorgmedewerker een signaal. Hij kan dan contact opnemen met de cliënt en nagaan waarom de cliënt zijn medicatie niet heeft ingenomen. Vooruitlopend op de keuze is in onderhavig plan uitgegaan van een specifiek device (de Medido). In het plan van aanpak, is expliciete aandacht voor instructie van betrokkenen (cliënten, medewerkers, én mantelzorgers en verwanten) en logistiek. De duur van het project is negen maanden, waarbij uitgegaan is van regelmatige tussentijdse evaluaties. De eindevaluatie zal tevens worden voorzien van een advies voor structureel gebruik van een automatische medicijndispenser.