Implementatie veilig digitaal communicatieplatform
Vivens Begeleiding (zorgaanbieder), Symax B.V. (softwareleverancier) willen samenwerken om in korte tijd een online platform in gebruik te nemen dat fungeert als communicatieplatform voor gemeenten, professionals en cliënten om zo continuïteit en kwaliteit van zorg te kunnen waarborgen.
Het doel is om in deze tijden, waarbij begeleiding (deels) op afstand moet plaatsvinden, betrokkenen toch dichter bij elkaar te brengen op een veilige manier. We willen het huidige MEXTRA ECD uitbreiden met de MEXTRA app, daarmee wordt het een compleet communicatieplatform voor professionals en cliënten inclusief chat en beeldbelfunctionaliteit. Dit platform geeft professionals, cliënten en het netwerk de mogelijkheid om gelijktijdig in dezelfde omgeving te werken. Middels de DesignSprint methodiek onderzoeken wij wat de meest optimale manier is om hiervan gebruik te maken. In deze sprint werken wij, de softwareleveranciers, trainers en cliënten nauw samen deze oplossing zo snel mogelijk te realiseren. Door in korte tijd een inventarisatie te maken van specifieke noodzaak en mogelijkheden, kunnen we snel en effectief een nieuwe tool aan onze werkwijze toevoegen. Hierdoor zullen de begeleidingstrajecten minder afhankelijk zijn van fysieke aanwezigheid in de thuissituatie. Hiermee verwachten wij een lastenverlichting voor professionals en een meer kostenefficiënte aanpak van de geboden zorg. Met de inzet van het communicatieplatform zijn wij in staat om de opgelopen achterstand tijdens Covid-19 om te buigen in vooruitgang bij onze cliënten. En kunnen wij in de thuissituatie intensievere (en vaker kortere) ondersteuning bieden, waardoor o.a. psychiatrische opnames voorkomen worden. Het resultaat van dit project zal leiden tot een effectievere inzet van professionals wat op korte (en lange) termijn de kwaliteit en continuïteit van zorg voor onze cliënten zal borgen. Hierdoor zal het aantal uren zorg verminderen, trajecten minder lang duren waardoor de kosten dalen.