Digitaal ondersteuning Stichting Forzsa
Stichting Forzsa richt zich op de begeleiding en ondersteuning van mensen met verslavingsproblematiek. De ambulante begeleiding bestaat uit direct contact door middel van begeleiding van cliënten door één of twee keer per week op bezoek te gaan bij de cliënt in zijn/haar woonsituatie. Het doel van de begeleiding is gericht op het stabiliseren van het dagelijkse leven, invullen van een zinvolle dag en zo mogelijk begeleiden naar werk. Forzsa is een organisatie met specifieke ervaringsdeskundigheid op HBO-niveau op het gebied van verslavingszorg en is een onmisbare schakel voor verschillende organisaties in de GGZ in de rol van onderaannemer. Het merendeel van de cliënten woont thuis; enkele cliënten wonen beschermd. Forzsa levert zorg in een groot geografisch gebied, op dit moment begeleiden wij cliënten in de provincies Flevoland, Friesland en op de Veluwe. In deze periode van social-distancing hebben de huidige én nieuwe cliënten behoefte aan extra begeleiding via andere kanalen, op afstand, en voor de begeleiders is training nodig van het gebruik van de nieuwe technologie en de andere manier van werken. Bovendien zorgen deze onzekere tijden voor onrust en is de kans op terugval bij cliënten zeer groot. De verwachting is dan ook dat het aanmeldingen de komende maanden sterk zal toenemen. Om de begeleiding zo optimaal mogelijk te continueren willen we inzetten op de volgende acties: Beeldbellen Devices aanschaffen, inrichten en inzetten. Beeldbellen maakt het mogelijk om beter contact te maken en de cliënt letterlijk te zien in de eigen omgeving om de begeleiding voort te zetten op een betere manier dan middels bellen alleen. Training medewerkers Trainen van medewerkers op digitaal werken, omgaan met de techniek en op afstand te begeleiden. Om in contact te blijven met de cliënten is het optimaal benutten van beeldbellen en chatten noodzakelijk. Het goed opvangen van de signalen en deze duiden op afstand vraagt nieuwe vaardigheden van de begeleiders. Hiervoor willen wij onze medewerkers training en begeleiding aanbieden. Maar wij willen ook onze samenwerkingspartners en ketenpartners samen met het netwerk van cliënten betrekken bij de implementatie van deze oplossing. Daarnaast is het belangrijk dat bij de implementatie oog gehouden wordt en rekening gehouden wordt met het cliëntenperspectief. Hiertoe ligt een nadrukkelijke rol weggelegd voor de projectleider. Formulieren/ Digitale handtekening Om de juiste begeleiding te leveren én aan de verantwoording te kunnen voldoen moeten afspraken goed worden vastgelegd en ondertekend. Cliënten van Forzsa hebben daar meestal hulp bij nodig. Met de juiste apparatuur en software kunnen de formulieren samen worden ingevuld middels het meekijken en overnemen van het scherm. Ook willen we graag dat cliënten in de gelegenheid gesteld worden om documenten als zorgplannen etc. digitaal te ondertekenen. Forzsa wil nu aan de slag met nieuwe oplossingen voor hun cliënten. Juist in deze periode is de inzet van E-Health een mogelijkheid om de begeleiding te continueren en waar nodig op te starten. Deze mogelijkheid van begeleiding op afstand is een waardevolle oplossing voor de huidige situatie en een krachtige aanvulling op onze diensten. We werken met gecertificeerde programma’s (AVG en ISO).