GGZ Heuvelrug Communicatieplatform
GGZ Heuvelrug heeft (samen met netwerkpartners) de afgelopen tijd veel positieve ervaringen opgedaan omtrent de inzet van E-Health in een pilot voor patiënten met chronische pijn vaak in combinatie met een psychische aandoening. Naast de medische (pijn) en mentale problemen (GGZ), kampen patiënten vaak ook met diverse maatschappelijke problemen. Het betreft daarom een zeer kwetsbare (en complexe) groep patiënten met multimorbiditeit en onderliggend leiden. De zorg die we bieden heeft daarom vaak een multidisciplinaire karakter. De zorgprofessionals van GGZ Heuvelrug hebben net als vele zorgprofessionals fors onder druk gestaan vanwege de Coronacrisis. Veel fysieke afspraken werden afgezegd waardoor minimaal 50% van onze kwetsbare patiënten niet altijd de benodigde zorg hebben gekregen. Vanwege de Corona maatregelen en de risico’s op “de tweede Corona golf” is een verdere versnelling naar “digitale zorg” en “zorg op afstand” noodzakelijk. De E-Health die is ingezet in de pilot betreft een communicatieplatform gebaseerd op de Zorg Netwerk Omgeving (ZNO) van HINQ en de Persoonlijke Gezondheids Omgeving (PGO) van Ivido. Daarnaast is de afgelopen periode een goede start gemaakt met beeldschermzorg waarmee de afgelopen maanden zo goed mogelijk is getracht de continuïteit van zorg te waarborgen. Beeldschermzorg is nu ook beschikbaar in het ZNO/PGO communicatieplatform waardoor dit geïntegreerd wordt in een veilige omgeving. Het doel van dit project is om de inzet van het communicatieplatform (ZNO/PGO) met geïntegreerde beeldschermzorg op te schalen. Hierdoor gaan de komende 9 maanden 800 bestaande en nieuwe patiënten de mogelijkheid krijgen tot blended care behandeling middels het communicatieplatform. Daarvan gaan 80% van de patiënten in meer of mindere mate ook gebruik maken van dit digitale platform. Daarnaast krijgen al onze zorgprofessionals toegang tot de ZNO worden de nieuwe werkwijzen volledig onderdeel van ons blended care behandelaanbod voor onze patiënten via de PGO Ivido. Hierdoor kunnen onze zorgprofessionals en onze patiënten elkaar meer digitaal leren ontmoeten. De implementatie en borging in de organisatie vindt plaats omdat onze zorgprocessen structureel op basis van “blended care” worden ingericht en deze ook worden verankerd in onze werkwijze en procedures die ISO gecertificeerd zijn. Daarnaast zal GGZ Heuvelrug samen optrekken met onze partner HINQ die in vergaande gesprekken is met de zorgverzekeraars omtrent de vergoeding en contractering van “blended care’ zorg middels de PGO/ZNO omgeving en het lidmaatschap van HINQ. Technisch en functioneel wordt dit geborgd omdat de ZNO van HINQ en de PGO van Ivido volledig is gebaseerd zijn op en verankerd zijn in het MedMij afsprakenstelsel (Structureel beleid VWS, zorgverzekeraars en patiëntfederatie). Hiermee beschikt GGZ Heuvelrug over een zeer duurzaam en interoperabel communicatieplatform.